söndag 1 april 2012

Utan djur så dör jag! av Siri Spont

Tilda bor med sin familj i en liten by någonstans i Sverige. I familjen ingår också ett stort antal djur; två hästar, en hund, några fåglar och ett stort antal kaniner. Tilda har en bästis som heter Thea. De har varit bästisar sen de var små. Men det är något som har börjat förändras. Thea vill ofta vara med Elin som är en av de mogna poppistjejerna i klassen. Vem ska då Tilda vara med?

Utan djur så dör jag! är verkligen en riktigt bra bok för de i 9-12 års åldern. Jag kan verkligen förstå att det är så många som gillar den. Den är rolig och jag tror det är väldigt många som kan känna igen sig i boken. Boken handlar om så många olika saker; kärleken till djur, vänskap, relationer mellan syskon och döden.

Mellan kapitlen finns det roliga passager tex Tre saker som alltid finns med i hästböcker som är REN LÖGN! Illustrationerna i dessa passager är gjorda av Jonna Björnstjerna och de är riktigt roliga.

Jag ser verkligen framemot uppföljaren som kommer i maj, Bara jag vågar.

Vem det egentligen är som skrivit böckerna vet jag inte då Siri Spont är en pseudonym. Det spelar egentligen ingen roll men lite nyfiken blir jag på vem det är som gömmer sig bakom namnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar