måndag 30 april 2012

Tematrio - Klassikersommar

Lyran tycker att den bästa tiden för klassiker är på sommaren. Därför vill Lyran att vi tipsar varandra om det allra bästa litteraturen kan erbjuda, de odödliga klassikerna. Berätta om tre klassiker ni läst eller har lust att läsa.

Jag har inte läst alltför många klassiker så därför kommer min tematrio vara klassiker som jag är lite sugen på att läsa.

1. Hemsöborna av August Strindberg står här hemma i hyllan och den är jag lite sugen på att läsa. Jag har bara läst Det röda rummet  av Strindberg innan och det var ju ingen höjdare. Hemsöborna känns som den är lite mer lättillgänglig.

2. Jag är även sugen på att läsa något mer av Selma Lagerlöf tidigare har jag läst Gösta Berglings saga som jag tyckte mycket om. Jag tror att jag kanske ska testa Löwensköldska ringen.

3. Dvärgen av Pär Lagerkvist är också en klassiker som jag länge varit nyfiken på och som det känns som jag borde ha läst.

Är det någon som läst ovanstående böcker och kan rekommendera någon av dem?

6 kommentarer:

  1. Hemsöborna är mycket mer lättillgänglig och engagerande. Allra bäst av Selma är Jerusalem. Löwensköldska ringen är den spännande första delen i en trilogi. Dvärgen är otäckt bra, Barabbas är ännu bättre. Den självbiografiska Gäst hos verkligheten är också fin.

    SvaraRadera
  2. Dvärgen är hur bra som helst! Rätt obehaglig dock ...

    SvaraRadera
  3. Jag kanske får ta och läsa ovanstående böcker i sommar. De känns lättillgängliga jämfört med många andra klassiker och jag borde verkligen läsa fler klassiker.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av dem faktiskt trots att jag läst andra av författarna.

    SvaraRadera
  5. Hemsöborna kan jag rekommendera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemsöborna är jag lite sugen på att läsa. Det är en klar fördel att den inte är så tjock för då finns det faktiskt en möjlighet att jag kommer läsa den.

      Radera