onsdag 18 april 2012

En mysig bok

Mitt lyckliga liv av Rose Lagercrantz är en härlig liten bok. Den handlar om Dunne som ska börja skolan. Hon tycker det ska bli jättekul men samtidigt är hon orolig över det här med kompisar. Dunne ska börja på en ny skola nu när hon ska börja ettan så hon känner ingen. De första dagarna är hon mest för sig själv men så en dag ser hon att det är ju faktiskt en annan tjej som också är själv, Ella Frida.

Dunne och Ella Frida blir bästa vänner. De hänger ihop i vått och torrt. Men så bestäms det att Ella Frida ska flytta och Dunnes värld slås i spillror.

Mitt lyckliga liv är en härlig bok. Hade två tjejer som kom in igår och frågade om det inte fanns någon fortsättning. De tyckte att boken var superbra. Det kommer faktiskt en fortsättning lagom till sommaren, Mitt hjärta hoppar och skrattar.

Bilderna får mig att tänka på mina egna barndomsböcker, stilen känner nog de flesta igen för de är gjorda av Eva Eriksson.

Boken passar nog bra som högläsning i tex årskurs 1. 

2 kommentarer:

  1. Oh, det här är en av mina absoluta favoriter! Jag tror att vartannat barn på lågstadiet har läst den för att jag har prackat den på dem... Det är bra blandning av text och bild, det är en fin berättelse om vänskap och så är det alldeles kolossofialt fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är fin, snart kommer ju nästa bok :)

      Radera