fredag 27 april 2012

11 frågor och 11 svar

Maria har utmanat mig att svara på 11 frågor. 

Regler:
- Har du blivit utmanad så ska du svara på de 11 frågor din utmanare gett dig och posta på din blogg!
- Välj sedan 11 nya att utmana och länka i ditt inlägg.
- Hitta på 11 nya frågor till dem!



1. All-time favoritbok?
Jag säger Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marques. 


2. Vilken film gråter du alltid när du ser?

Den var lätt. Top Gun gråter jag alltid till. När Goose dör kommer alltid tårarna.














3. Finns det någon karaktär ur en bok som du skulle vilja ha ett förhållande med, och i så fall vilken?

Nä.


4. Hur är böckerna sorterade i din bokhylla/dina bokhyllor? Genre? Bokstavsordning? Färg?
Just nu ligger mina böcker i massa högar på golvet då jag håller på att lägga in dem i min virtuella bokhylla. Det börjar bli dags att sätta tillbaks dem i hyllorna och då tänker jag sortera dem efter författarna. Kanske sätter jag olika genrer på olika ställen.

 5. När du var liten, vad ville du bli när du blev stor, och vad blev du/vad tänker du bli?

Jag blev bibliotekarie vilket jag inte hade någon som helst tanke på när jag var liten. På gymnasiet tänkte jag bli revisor men det skippade jag efter ett tag. Jag hade inga speciella drömmar gällande mitt yrke när jag var riktigt liten. Inte vad jag kommer på i alla fall. 


6. Vilken Disney-karaktär skulle du vilja vara, och varför?


Jag gillar inte alls sådana här frågor så tyvärr så har jag inget svar på det.



7. Om du behöver mata valborgselden, vilken bok hamnar först i elden, och varför? (och nej, jag gillar inte att bränna böcker, det är bara en hypotetisk fråga).

Det sista hoppet(Oksa Pollock). Den sägs vara väldigt populär bland franska ungdomar och de säger att det kanske är den nya Harry Potter. Jag tyckte den var helt kass. Falsk marknadsföring känner jag. Så den kan ni få bränna för min del.

8. Om du hade obegränsat med pengar till att resa, vilka 3 platser skulle du besöka först?



Jag skulle vilja åka till Australien och sedan vidare till USA och sedan vila upp mig på någon exotisk ö som tex Maldiverna.

9. Vilken genre läser du helt?

Deckare fast när jag summerar åren så blir det inte så många deckare i alla fall. Men spontant så tänker jag deckare.

10. Har du någon hobby eller något fritidsintresse som inte alla vet om? Vad?

I perioder spelar jag en hel del tv-spel. Jag kan snöa in total och måste bara fortsätta tills jag klarar det jag tänkt. Var rätt bra på Guitar  Hero ett tag men sen fick vi barn och sen har man inte spelat så mycket.


11. Vad läser du just nu?

Som Zlatan fast bättre av Niclas Christoffer 

Det var inte helt lätt att hitta 11 stycken så det blev nio istället. De som jag utmanar är Monika, Saga, Annika, Enligt O, Boktokig, Ciccis bokbloggBokLiz, Fröken H och  Bibliotekskatten.

1. Bästa boken du läst i år?
2. Vilken ungdomsbok skulle du rekommendera till dem som inte läser så många ungdomsböcker?
3. Vilken bok har klart överträffat dina förväntningar?
4. Vilken är den bästa filmatiseringen av en bok?
5. Vilken bokblogg läser du varje dag?
6. Om du läser facklitteratur, vilken inriktning på den gillar du bäst? Tex föräldralitteratur, hobby etc.
7. Läser du ofta något annat än böcker? Tex serier, tidningar.
8. Besöker du biblioteket ofta? Eller vill du äga dina böcker?
9. Vilken är din favoritbilderbok?
10. Vem/vilka illustratörer gillar du?
11. Vilken bok ska du läsa härnäst och varför är det just den som står på tur?



6 kommentarer:

  1. Hej

    Jag är inne i en otroligt deprimerande lässvacka som inte verkar släppa så jag får tyvärr hoppa över denna. Tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Har svarat! http://www.enligto.se/2012/04/28/2-x-11-fragor-om-bocker-och-annat/

    SvaraRadera
  3. Här kommer mina svar:
    http://bokliz.blogspot.se/2012/04/utmaning-11-fragor-och-11-svar.html

    Tack för utmaningen :)

    SvaraRadera
  4. Nu har jag svarat men jag har inte "skickat vidare" - tycker att alla redan svarat på sådana här enkäter. http://sagasbibliotek.blogspot.se/2012/05/11-svar-pa-11-fragor.html Och jag tror att du skulle gilla Jodi Picoult, hon skriver engagerande om ganska svåra ämnen men ändå utan att det blir för "tungt". De flesta av hennes böcker är dock ganska tjocka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att du inte skickar vidare känns som den här utmaningen har snurrat runt, runt och ett varv till.

      Radera