fredag 6 april 2012

Bokbloggsjerka - veckans fråga

Har blivit lite snurrig på dagarna nu när jag varit ledig så blev lite förvånad när jag såg att det var Bokbloggsjerka men det är ju faktiskt fredag. Inne hos Annika kan du läsa mer.

Veckans fråga:

Hur arrangerar du dina böcker? Efter färg, form, författare, genre etc?

Detta är något som jag har funderat över den senaste tiden då jag håller på att ändra om i mina hyllor. Jag håller på med ett projekt att lägga in alla mina böcker i en virtuell bokhylla så för tillfället ligger det böcker i högar här och där. Snart ska de tillbaks i hyllan.

Jag tycker det är väldigt snyggt med färgsortering men bibliotekarie som jag är känns det inte bra att blanda huller om buller. Så jag kommer sortera efter författare och sedan samla de författare som skriver tex deckare på ett ställe. Sen vill jag helst att böckerna är i ungefär samma höjd. Det går inte att det står en hög bok mitt bland andra böcker i så fall får den stå längst till vänster på raden. 

Känns som det kommer ta lite tid att få ordning på det här. Hur har du sorterat din bokhylla?

13 kommentarer:

  1. Jag borde verkligen också sortera om allt, framförallt skänka bort eller sälja det jag aldrig kommer läsa igen.

    SvaraRadera
  2. Bara tanken på att flytta en bok till "fel" ställe för att den är för stor får det att börja krypa i hela kroppen. Det här kan ju inte vara riktigt friskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha. Nä det är nog inte mycket som är friskt i mitt förhållande till mina böcker :)

      Radera
  3. Mycket intressant, mina står först i författarordning A-Ö, därefter sorteras de efter utgivningsår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju verkligen ambitiöst. Det kanske jag skulle ta efter. Fast jag vill att det ska se snyggt ut i bokhyllan också. Så jag brukar flytta runt en författares verk så det ser bra ut :)

      Radera
  4. Det här med bokhyllor är ett hektiskt ämne för oss som läser mycket. Man måste liksom hålla efter hela tiden;)!

    SvaraRadera
  5. Att arrangera om bokhyllan är ett roligt projekt! Varje gång jag flyttar till en ny lägenhet är sorteringen av bokhyllan ett av få projekt jag verkligen ser fram emot. Jag blandar gärna höjd och storlek så länge pocketböckerna är för sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul att arrangera bokhyllan. Snart dags för mig att göra det så får väl se hur det egentligen blir.

      Radera
  6. Hur klarar du att ha i storlekar? Kommer du ihåg vilken storlek en bok har när du ska hitta den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt inte några större problem. Men eftersom jag inte kör i bokstavsordning utan mer samlar en författare på ett ställe. Vissa författare som tex Läckberg har samma format på sina böcker och då börjar jag med alla hennes böcker och sedan fyller jag på med någon författare som har mindre böcker. Sen är ju inte detta något som jag följer slaviskt men tycker inte om när det sticker upp en hög bok bland massa andra som inte är lika höga :)

      Radera
  7. Jag gillar verkligen min virtuella bokhylla, där kan jag sortera om efter behov med enkla knapptryckningar!

    SvaraRadera
  8. I princip har jag inte sorterat dem alls.

    SvaraRadera
  9. Min man tycker också böcker borde arrangeras enligt storlek, men jag kör med ett slags alfabetiskt system.

    SvaraRadera