måndag 23 april 2012

Tematrio - Världsböcker

Idag är det VärldsbokdagenLyran tycker att vi ska tipsa om världsböcker. Men vad är en världsbok egentligen?  Lyran tycker att vi får tolka det lite som vi vill. Jag har inte så himla mycket att komma med då jag inte läser så himla många böcker som inte kommer från Sverige. Några favoriter har jag dock:

1. Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marques är en favorit. Den utspelar sig i en by i Colombia.

2. Midnattsbarnen av Salman Rushdie är en bok som jag läste för längesedan så jag kommer inte riktigt ihåg vad den handlar om men jag vet att jag tyckte om den väldigt mycket. Den utspelar sig i Indien när Indien blir självständigt. 

3. Brott och straff av Fjodor Dostojevski kanske man kan tro är en tråkig bok men jag gillade den riktigt mycket.

 Kanske inte så roliga tips men då jag mest läser svensk litteratur fanns det inte så mycket att välja bland.

8 kommentarer:

  1. Jag botaniserade lite i min bokhylla innan jag svarade på tematrion och insåg att jag också läser väldigt mycket svenskt. Kanske att jag borde vidga vyerna lite oftare än vad jag gör ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man kanske skulle vidga vyerna lite. Ska kika in och se vad du tipsar om.

      Radera
  2. Har för egen del just läst Åsa Larssons bok Till offer åt Molok. Nyss läste jag också Morgon i Jenin av Susan Abulhawa. Den sista värd att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig läst något av Åsa Larsson. Varför vet jag egentligen inte.

      Radera
  3. Brott och straff tyckte jag mycket om! Men favvisen hos mig är Bröderna Karamazov. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bröderna Karamazov har jag inte läst. Fast jag har den så kanske borde läsa den.

      Radera
  4. Kul att du gillar Brott och Straff! Ska snart dyka ner i den, håller tummarna för att den faller mig i smaken :)

    SvaraRadera