måndag 9 juli 2012

Tematrio - Yrken

Denna veckan är Lyran åter på jobbet så därför tycker hon att vi ska berätta om tre böcker som skildrar huvudpersonernas yrke. Först stod det helt still men när jag började bläddra bland alla böcker som jag läst så hittade jag i alla fall några guldkorn. Ville inte ta med någon som skildrar polisens arbete utan försökte komma på lite andra yrken istället. 

1. Jag ska egentligen inte jobba här av Sara Beischer var den första boken som jag kom att tänka på när jag såg veckans tematrio. Boken handlar om Moa som flyttar till Stockholm för att jobba som skådespelerska men tills hon hittat något jobb tar hon ett jobb på ett äldreboende. Jag gillade boken och jag tycker hon skildrar arbetet på äldreboendet trovärdigt. 

2. Böckerna om Cecilia Lund, tex Hittebarnet och Systerskap skildrar till viss del Lunds arbete som barnmorska. Böckerna är skrivna av Katerina Janouch. Hur pass trovärdigt de skildrar livet som barnmorska är ju svårt för mig att avgöra men jag gillar i alla fall böckerna.

3. Jag som läser många ungdomsböcker har lite svårt att komma på fler böcker som skildrar huvudpersonernas yrkesliv då de flesta huvudpersonerna i böckerna jag läser går i skolan. Men i Baristas av Denise Rudberg får man till viss del följa några killar som jobbar på en kaffebar.

Ska bli intressant att se vad ni andra tipsar om för yrken.

6 kommentarer:

  1. Boken om Moa verkar intressant :-)

    SvaraRadera
  2. Jag ska egentligen inte jobba här väckte ju en rejäl debatt om äldreomsorgen också - den blev ett viktigt debattinlägg. Såna böcker är inte så vanliga men viktiga!

    SvaraRadera
  3. Har läst andra böcker av Denise Rudberg och Katerina Janouch men inte just dessa. Boken om Moa verkar också intressant!

    SvaraRadera
  4. Boken av Moa verkar intressant, och serien av Katerina Janouch har jag sneglat på men inte läst.

    SvaraRadera
  5. Jag ska egentligen inte jobba här laddade jag ner som ljudbok igår och skall börja lyssna ikväll. Ser fram emot lyssningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag försöka komma ihåg att kika in till dig så jag kan läsa vad du tyckte om den. Alltid kul att läsa vad andra tycker om böcker som man läst.

      Radera