torsdag 19 juli 2012

Så jobbig väntan

Då har jag en lång väntan framför mig. Utan att avslöja för mycket så kan jag berätta att Modershjärtat slutar med med en riktigt cliffhanger. Jag vill läsa nästa del NU! Förstår att det blir lite svårt för Janouch har väl inte ens skrivit klart den än.

Modershjärtat är den femte delen i serien om barnmorskan Cecilia Lund och hennes familj. Har ni inte läst de tidigare böckerna och tänker göra det så råder jag er att sluta läsa nu. Det är svårt att skriva om en femte bok utan att avslöja något som hänt i de tidigare böckerna.

Modershjärtat börjar med en tragisk händelse. Cecilias mormor Sonja råkar ut för en olycka, en bil som kör på henne och smiter. Hela familjen blir chockad då Sonja hamnar i koma. Sedan följer den ena hemska händelsen efter den andra och som vanligt så råkar Cecilia vara mitt i händelsernas centrum. Hon som "bara" skulle vara hemma och vara föräldraledig med sin lilla dotter som är den femte i barnaskaran.

På hemmaplan är det lite svårt att få ihop vardagspusslet med en liten ny familjemedlem. När de ringer från sjukhuset och frågar om inte Cecilia kan hoppa in då det är kris tackar hon ja. John, hennes man blir inte speciellt imponerad för då står han där med alla ungarna. Man kan säga att deras relation åter igen är på upphällning. 

Det är många frågor som inte bli besvarade i boken och jag antar att vi får svar i alla fall på en del i nästa bok. I Modershjärtat följer vi ju inte bara Cecilias liv utan även hennes syskon och mamma. Cecilias mormor Sonja har vi inte fått reda på så mycket om tidigare, förutom att hon gillar biskvier. I denna boken får vi dock reda på en hel del och hon var ju barnmorska precis som Cecilia.

Jag gillar verkligen böckerna om Cecilia Lund. Det känns som de böckerna har allt. Det är kärlek, relationer, spänning, småbarnsliv, yrkesliv, brott och en hel massa annat. Men det är sjukt jobbigt att denna boken slutar med en sådan cliffhanger.

Har ni inte läst någon av böckerna om Cecilia Lund så kan jag verkligen rekommendera dem. Läs dem dock i ordning för att få ut allt av dem.

Ordningen är som följer; Bedragen, Systerskap, Hittebarnet, Tigerkvinnan och Modershjärtat.

5 kommentarer:

  1. Visst är det frustrerande? Men galet smart av henne att göra så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt jobbigt att behöva vänta. Detta är nog den värsta cliffhanger som jag varit med om på senare år.

      Radera
  2. Jag tror att det är en väldigt väl uttänkt strategi; jag tror att det finns fler än jag som börjar bli lite trötta på serien men slentrianmässigt fortsätter - eller kanske inte och då är vi fast i en del till... Jag är faktiskt inte alls säker på att jag har lust att läsa den här; det har blivit lite för likt och samtidigt lite för mycket för min smak.

    SvaraRadera