fredag 20 juli 2012

Fin faktabok för de lite yngre

Alla vill ha ett bo är en härlig faktabok för de lite yngre. I boken får du träffa på 10 stycken olika djur. Djuren som är med i boken är; fladdermöss, svalor, bin, ormar, padda, gråsuggor, ekorrar, myror, möss och humlor. Det finns tre rubriker som återkommer på varje djur. Det är " Hitta bon!" "Bygghjälp!" och "Komma nära?".

Under rubriken "Hitta bon!" får du reda på var de bor och hur du kan hitta deras bon. Under rubriken "Bygghjälp!" får du tips på hur du gör om du vill att djuret ska bygga bo just i din trädgård. Under rubriken "Komma nära?" får du reda på om det är okej att gå nära djuret eller om det finns risk att djuret blir skrämt eller om det kan vara lite farligt.

Texten är skriven av författaren Grethe Rottböll. De härliga bilderna är illustrerade av Anna-Karin Garhamn och ett smakprov ur boken hittar du här. Det finns även lite extramaterial till boken som man kan hitta här.

Alla vill ha ett bo är en härlig liten faktabok. Förlaget Bonnier Carlsen rekommenderar boken till åldern 3-6 år. Min dotter som är 2,5 år har inte varit så intresserad av den men hon är kanske lite i yngsta laget. Jag får plocka fram boken lite längre fram istället.

Det har kommit ut en bok till i serien som heter Alla vill ha mat. Den har jag dock inte läst men jag får nog låna hem den nästa gång jag är på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar