måndag 30 juli 2012

Tematrio - Titelfärg

Denna veckan återvinner Lyran en tematrio som hon haft med för något år sedan. Återvinning är ju aldrig fel. Berätta om tre böcker med en färg i titeln!

Detta visade sig dock inte vara helt lätt. Jag kom inte riktigt ihåg om jag var med förra gången så jag började leta bland mina inlägg och visst var jag med. Inlägget finns här. Så då försvann tre titlar. Det visade sig att jag läser inte så många böcker med färger i titeln. Denna gången ville jag ha med böcker som jag läst och gillat så därför fick det bli barn- och ungdomsböcker.

1. Svarta kängor med gul söm av Mårten Melin är kanske inte en av Melins mest kända böcker. Jag tycker den är bra och det finns en hel del att diskutera i den. Boken handlar om en kille som heter Markus som får ett par kängor i present på sin födelsedag. Markus är jättestolt över sina nya kängor men när han kommer till skolan säger en kille att Markus har "rasse-kängor".

2. Blåögd av Mats Berggren handlar om en tjej som blir kär i en kille. De börjar träffas och en dag bekänner han för henne att han varit med och misshandlat en jämnårig kille. Detta är en bok som jag brukar rekommendera till dem som inte gillar att läsa så mycket. De brukar uppskatta den.

3. Guldkompassen av Philip Pullman är första delen i serien Den mörka materian. Ett fantasyäventyr som även blivit film. En spännande berättelse som stundtals är väldigt mörk.

6 kommentarer:

  1. Jag hade det motsatta problemet, hittade massor med färg :) Jag har inte läst någon av dina, men jag har sett Guldkompassen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du äger ju en hel del fler böcker än vad jag gör :)

      Radera
  2. Blåögd uppskattades av mina klasskamrater när vi tvingades läsa den, men inte av mig. Guldkompassen tyckte jag ganska mycket om när jag läste den.

    SvaraRadera
  3. Har sett filmen Guldkompassen och alltid stört mig på att den slutar som om det skulle vara en fortsättning på den. Så kanske borde ta att läsa den serien.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av dessa. Däremot har jag sett Guldkompassen på film!

    SvaraRadera
  5. Tre böcker jag inte läst. En kollega har dock rekomenderat Guldkompassen så den ska väl inmundigas någon gång!

    SvaraRadera