söndag 8 juli 2012

En hemsk bok som borde läsas av alla

Flickan och skulden av Katarina Wennstam är en bok som jag tänkte läsa för något år sedan men sedan glömde jag bort den. Den senaste tiden har den dykt upp på några olika bokbloggar och då blev jag påmind om att den skulle jag ju läsa och nu är det gjort.

För er som inte känner till boken så berättar Wennstam i boken om olika våldtäktsfall. Wennstam tar upp det här med att det alltid frågas vad kvinnan/flickan har på sig och om hon var berusad och om hon kände förövaren.

Wennstam skriver väldigt bra och jag tycker om de jämförelser hon gör. Wennstam  jämför tex med andra sorters brott. Om någon blir rånad frågar man då vad offret hade på sig? Får offret skylla sig själv om han/hon gått och viftat med sin nya dyra klocka? Medan vid våldtäktsfall undersöker man offret och frågar om deras sexualliv. Varför frågar man inte förövarna om deras sexvanor? Det om något borde väl ifrågasättas. 

Jag blir riktigt förbannad när jag läser boken. Det är helt sjukt att det ska vara så här i Sverige. Som tur är finns det några fall där den utredande polisen tror på offret och som inte ger sig förrän han/hon hittar de bevis som behövs. Att offer får höra saker som "Jamen om du skulle bli våldtagen en gång till, tänk då på att du inte ska duscha efteråt". Om man säger något sådan till ett offer ska man kanske tänka över sitt yrkesval.  

Det är 10 år sedan Flickan och skulden kom ut och jag hoppas verkligen det hänt något med lagstiftningen sedan dess. Jag är alldeles för dåligt insatt så jag har faktiskt ingen aning. I augusti kommer det en reviderad utgåva av Flickan och skulden där författaren gjort två nya intervjuer.  Kanske får vi då kanske veta om attityden har förändrats. Tyvärr så tror jag inte så mycket har hänt. 

Det finns mycket att säga om Flickan och skulden och jag har inte fått med en bråkdel. Min uppmaning är istället att läs boken för detta är en bok som borde läsas av alla.

4 kommentarer:

  1. Jag instämmer helt med det du skriver och jag vet inte vad som behöver göras eller hur man ska gå till väga för att få en förändring i rättssystemet (och i hur män tänker?)

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen sorglig läsning.

    SvaraRadera
  3. Det är en oerhört bra bok som ifrågasätter många tankar, jag gillade bland annat hur Wennstam diskuterade kring samhällets "skyll-dig-själv-attityd" som egentligen säger att vi kvinnor alltid ska vara på vår vakt och detta innebär ju också att alla män ska ses som pontentiella våldtäktsmän (vem vill eller kan leva med en sådan syn på alla världens män!?). Boken tar upp en rent ut sagt fruktansvärd sanning och tyvärr har det nog i praktiken inte förändrats så mycket idag. Ska bli intressant att läsa den reviderade utgåvan, den visste jag inget om - tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den där "skyll-dig-själv-attityden" blir man ju mörkrädd av. Att killar anser sig ha rätten att ta för sig om tjejen har kort kjol. Jag blir så jäkla förbannad.

      Radera