tisdag 31 juli 2012

Spännande ungdomsbok

Jag väntar under mossan är Amanda Hellbergs första ungdomsbok. Hellberg har tidigare gett ut spänningsromaner för vuxna tex Tistelblomman. Jag har dock inte läst någon av hennes tidigare böcker men jag har hört mycket gott om dem.

Jag väntar under mossan tror jag kommer gå hem hos målgruppen. Finns inte så himla många böcker i den här genren av svenska författare. 

Boken handlar om Tilda som under sommaren är och hälsar på sin morfar som bor långt inne i en skog. I skogen finns en bortglömd sjö som ingen längre badar i, förutom Tilda och hennes morfar. En dag när de är vid sjön och badar får Tilda en olustig känsla och från ön som ligger ute i i sjön kommer det några ljussken. Tilda skakar dock det av sig för stunden men det är något som inte stämmer i skogarna runt hennes morfars stuga. 

Jag väntar under mossan är en spännande och bra bok. Det som gör att boken skiljer sig från andra i spänningsgenren är att den har med övernaturliga väsen från den nordiska folktron. Jag vet faktiskt ingen annan ungdomsbok som har med det. Jag tänker då inte på häxor och troll och sånt som finns med i var och varannan fantasybok utan väsen som tex näcken och skogsrået. Jag fick bland annat lära mig vad en myling är för något.  

Jag hoppas Hellberg fortsätter att skriva för ungdomar och med tanke på slutet av boken tror jag det kommer fler böcker om Tilda.

2 kommentarer:

  1. Jag tror också på fler böcker om Tilda, precis som det blivit en hel serie om Maja Grå (huvudpersonen i Amanda Hellbergs vuxenböcker).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns som det blir några böcker till.

      Radera