fredag 13 juli 2012

Bokbloggsjerka - veckans fråga

Då var det fredag och dags för veckans bokbloggsjerka inne hos Annika.


Veckans fråga:

Recenserar du alla böcker du läser?

Det korta svaret på den frågan är nej. Det långa svaret är att jag försöker skriva om så många som möjligt men ibland så dröjer det någon dag efter jag läst boken och då kommer det nya böcker att skriva om och då är det inte alltid jag skriver om de gamla. Det finns några recensionsexemplar som jag inte har skrivit om och de ger mig väldigt dåligt samvete.

Sen vet jag inte om jag vill kalla det jag skriver recensioner. Jag skriver främst för att komma ihåg vad böcker handlat om för att sedan använda det när jag bokpratar på jobbet.

Om man kollar i min lista över böcker som jag läst 2012 så är det 11 av 48 som jag inte skrivit om. Jag ska dock skriva om Hemsöborna, så man kan säga 10 av 48.

Sen tycker jag det är svårt att skriva om böcker som är delar i en serie. Man måste ju ofta avslöja en hel del om de föregående delarna för att kunna berätta om tex tredje delen.

13 kommentarer:

  1. Ibland undrar jag om jag är riktigt normal :) Böcker jag inte skrivit något om än lägger jag i en hög, i den ordning jag läst dem. Och där ligger de tills allt är klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha nä du är nog inte riktigt normal :) men jag blir väldigt imponerad.

      Radera
  2. Jag skriver också som minnesanteckningar, vad jag tänkte och vad jag kom att tänka på. Sällan handling. Det kan man ju googla fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt att det är ju lätt att få fram handlingen. Jag brukar dock ha med lite handling som stöd till mitt eget minne så har jag allt samlat på ett ställe när jag behöver det.

      Radera
  3. Jag skriver om alla böcker jag läser ut. Får dåligt samvete om jag inte skriver om alla böcker. Begreppet recension är intressant i sammanhanget. Mina inlägg är nog en blandning av klassiska recensioner och mer fria tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad duktig du är som skriver om alla böcker. Det är min målsättning men det blir inte alltid så.

      Radera
  4. Jag har som Monika en "läst-men-inte-recenserat" hög;-)
    Men det blir svårare ju längre det dröjer... och tillsist blir det ju nästan omöjligt att skriva något rättvist.
    Sen tror jag vi bokbloggare är onödigt självkritiska. En del s.k. recensioner i tidningar håller lägre standard än det som många bloggar skriver...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske också skulle skaffa mig en hög med "läst-men-inte-recenserat".

      Jag tycker det är lite svårt när det är en bok som det skrivs väldigt mycket om på andra bloggar. Då blir jag lite så, vad kan jag tillföra det som redan sagts. Jag får lite prestations ångest att det måste vara något bra.

      Radera
    2. Jag har också svårt att skriva om en bok jag läst om på andra bloggar. Därför försöker jag att inte läsa om en bok jag snart själv ska skriva om. Har jag läst om boken långt innan jag själv läser den gör det inget - bara jag inte läser någon annans blogg precis innan jag själv ska skriva för då tycker jag inte att det blir mina egna åsikter helt och hållet.

      Radera
  5. Det är många bloggare som skriver om recensionsexemplar, är jag dum som frågar vad det är för något? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man inte frågar så får man ju inte veta :) Recensionsexemplar är böcker som man får från tex förlag som man läser och skriver om.

      Radera
  6. Ja, jag recenserar inte heller alla böcker som jag läser.....

    SvaraRadera
  7. Jag har fått som vana att skriva några rader om varje bok som jag läser ut, bra sätt att samla tankarna. Vet dock inte om jag vill kalla dem riktiga recensioner.

    SvaraRadera