tisdag 24 juli 2012

Hemsk verklighet

Tänk dig att du är sexton år och åker på semester till dina föräldrars hemland och när du kommer dit så inser du att du ska gifta dig. Mannen är kanske tjugo år äldre än dig, har redan haft flera fruar och han har köpt dig för pengar. Du ska bo i ett hus som inte har el så du har inte tillgång till varken telefon eller dator. Du är som en fånge och snart är du gravid. Skulle du stå ut?

Detta blir verklighet för Fatma i boken Ingen du känner. Fatma vill inte alls gifta sig och att hon skulle bli bortgift av sina föräldrar trodde hon aldrig för de är ju inte sådana.

Christina Wahldén har skrivit många böcker för ungdomar. Wahldén tar ofta upp intressanta och viktiga ämnen. Ingen du känner läser jag i ett sträck. Det är jobbig läsning och ibland kommer nästan tårarna. Boken är dock inte helt nattsvart, som ungdomsböcker sällan är och det känns skönt. Hur det ser ut Sverige idag när det gäller bortgifte har jag ingen aning om. Att det förkommer förstår jag ju men det känns ju helt sjukt att man kan gifta bort en tjej på sexton år i Sverige 2012.

2 kommentarer:

  1. Det lät som en bok för mig. Ja, det är helt sjukt att man kan gifta bort nån sådär. Speciellt när männen är så pass mycket äldre än tjejerna. Jag förstår inte varför man gör så? Vad är meningen liksom...

    SvaraRadera
  2. Det lät som en bok för mig. Ja, det är helt sjukt att man kan gifta bort nån sådär. Speciellt när männen är så pass mycket äldre än tjejerna. Jag förstår inte varför man gör så? Vad är meningen liksom...

    SvaraRadera