måndag 8 oktober 2012

Tematrio - Titelyrke

Då är det måndag och dags för tematrio hos Lyran. Denna veckan vill hon att vi ska berätta om tre romaner/böcker/texter som innehåller ett yrke i titeln.

Jag är väldigt glad att jag har tillgång till min virtuella bokhylla så jag lätt kan gå in och titta på vilka titlar som jag har. För att komma på några titlar bara sådär har jag väldigt svårt för.

1. Fyrvmästarens dotter av Ann Rosman läste jag i somras. Boken är den första boken i en serie om polisen Karin Adler. I denna boken hittar man ett lik bakom en murad vägg i en fyr. Spännande och intressant bok.

2. Matthandlare Olssons död av Karin Wahlberg har jag inte läst men jag skulle gärna läsa något av henne. Matthandlare Olssons död är Karin Wahlbergs sjunde bok om kriminalkommissarie Claes Claesson.

3. En komikers uppväxt av Jonas Gardell läste jag för en himla massa år sedan. Ska jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg vad den handlade om direkt.

Kanske inte den roligaste tematrion för min del men Ann Rosman kan jag i alla fall rekommendera om man gillar svenska deckare.

3 kommentarer:

  1. En komikers uppväxt var min debut med Gardell. Vansinnigt bra. Fyrmästarens dotter står bland mins skall läsa böcker. Har läst ett par böcker av Karin Wahlberg men inte denna!

    SvaraRadera
  2. Har inte läst nån av dem men är lite nyfiken på Rosman eftersom hennes deckare har historiska teman.

    SvaraRadera
  3. Wahlberg har jag helt missat. Kul med tips på ny författare!

    SvaraRadera