fredag 12 oktober 2012

Bokbloggsjerka - veckans fråga

Den här fredagen har Annika lagt ut sin bokbloggsjerka tidigt på morgonen så jag passar på att svara innan det bär av till jobbet. 

Veckans fråga är två frågor.

Det har väl knappast gått någon förbi vem det var som vann Nobelpriset i litteratur, och en av veckans frågor är naturligtvis om det var rätt person som kammade hem priset?

Nobelpriset intresserar mig inte speciellt mycket. Det är oftast en författare som jag överhuvudtaget inte alls känner till som vinner. Det positiva med årets vinnare är att jag känner inget som helst behov av att lägga hans böcker till läshögen. Augustpriset är för min del mycket mer intressant.

Men visst jag har försökt att läsa en del nobelpristagare och det finns en och annan bok i bokhyllan som är skriven av någon nobelpristagare. Tror dock att mitt intresse har svalnat lite de senaste åren. Som störst var intresset när jag läste litteraturvetenskap




I dag kom jag hem från biblioteket med hela famnen full av böcker, och det beror inte på att jag är utan läsning, utan det hänger helt enkelt ihop med att jag är beroende av böcker. Vilket leder oss till fråga nummer två: hur många böcker finns just nu i din att-läsa-hög?

Jag ger mig inte ens på att försöka räkna då jag har högar överallt. Det är högar bredvid sängen, på ovanvåningen och på jobbet. Känner just nu stress över alla böcker som jag borde läsa då jag har ett antal lektioner framöver då jag ska prata om olika böcker.

När man jobbar på bibliotek så är det helt enkelt omöjligt att inte släpa hem massa böcker. Blir lika förskräckt varje gång jag går in på mitt lånekort och upptäcker att jag har visst över 40 böcker hemma...


Blir dock lite lugnad när jag ser att en hel del av dem är böcker som jag läser för dottern.

18 kommentarer:

  1. Jag praktiserade ju på bibliotek i min ungdom och jag tror jag bar hem böcker varenda dag. Mest kände jag att jag blev lockad av att se vad alla andra läste :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar att göra topplistor baserat på mest utlånade böcker. Fast när jag nu jobbat där några år så är det faktiskt rätt lätt att förutspå vilka böcker som är på dessa topplistor. Fast det brukar alltid vara någon överraskning.

      Radera
  2. Det är väl det där med att inte tappa bort biblioteksböckerna och att lämna tillbaka dem i tid som håller mig på mattan:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte kul om man gör av med någon bok.

      Radera
  3. Efter din beskrivning är jag glad över att jag inte jobbar på bibliotek ;) Tror inte att mitt beroende hade mått speciellt bra av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det blir ju en och annan bok som man släpar hem. Nu jobbar jag ju på ett skolbibliotek så vårt bestånd är inte så stort. Hade jag jobbat på ett folkbibliotek hade det väl varit ännu värre.

      Radera
  4. Jag brukade låna mycket böcker på bibliotek förr. Idag köper jag dem i större utsträckning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper också mer nu men eftersom jag köper så himla många böcker till biblioteket så får jag faktiskt mitt behov mättat till stor del :)

      Radera
  5. Tror det hade varit farligt för min rygg att jobba på bibliotek :) Hade blivit så tungt med alla böcker jag skulle lånat hem hela tiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att portionera ut det :) Fast inför helgen brukar det bli lite fler.

      Radera
  6. Förstår ditt dilemma att jobba på bibliotek:)! Jag kommer hem med flera böcker varje gång jag går dit endast för att lämna tillbaka lånade böcker.

    SvaraRadera
  7. Okänd författare som de flesta år. De flesta verkar ha ganska många olästa böcker liggande:)

    SvaraRadera
  8. Jag känner nog ett visst intresse varje år att läsa Nobelpristagaren, men jag brujar ändå inte ge mig tid till det, det finns så mycket annat intressantare att läsa. Oftast.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker det är lite kul med Nobelpriset även om det nästan aldrig är någon jag vet vem det är som får priset. Kommer säkert att läsa något av Mo Yan nu när han får lite uppmärksamhet.

    SvaraRadera
  10. Jag har lite dåligt med plats och försöker hålla högarna kort! Sedan måste jag erkänna att jag gillar många Nobelpristagare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också många nobelpristagare men jag sätter mig mer in i Augustpriset. Kanske inte så konstigt när man jobbar med barnlitteratur. Då känner man ju oftast till författaren i alla fall.

      Radera
  11. Åh lyckliga du som jobbar på bibliotek! :D
    det jag tycker är spännande med nobelpriset är just att det brukar vara föfattare som jag inte all känner till. det är trevligt att hitta något nytt! ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är väldigt lycklig som får jobba på ett bibliotek.

      Visst har du rätt. Nobelpriset gör ju att man får upp ögonen för författare som man kanske hade missat annars. Det är dock inte blivit att jag läst någon av de senaste nobelpristagarna.

      Radera