onsdag 3 oktober 2012

Ny fantasyserie för mellanåldern

Den utstötte är första delen i Michelle Pavers nya serie Bronsdolken. Paver har tidigare skrivit serien Vargbröder som jag tyckte väldigt mycket om. Hm jag får nog ta och damma av den i hyllan på biblioteket. Varför är det ingen som läser den längre? Eller är det bara mina elever som inte verka gilla den?

I Den utstötte beger vi oss till bronsåldern där vi får följa tolvårige Hylas som är getaherde och utstött. Vi kastas direkt in i äventyret. Hylas och hans syster har blivit överfallna av några svarta krigare. Hylas flyr men vet inte hur det går för systern Issi. När Hylas väl skakat av sig de svarta krigarna kan han inte hitta sin syster. Nu börjar Hylas sökande efter systern. Är hon ens vid liv? Varför är de svarta krigarna ute efter Hylas? Det är många frågor som dyker upp. Vi får svar på några men inte alla. Som ni säkert räknat ut kommer det fler böcker om Hylas

Jag tyckte mycket om Pavers förra serie, Vargbröder och jag gillar Den utstötte också. De klassiska fantasy elementen finns med; föräldralös pojke som flyr från ondskan och får en medhjälpare i sin kamp mot de onda. 

Jag gillar klassiska fantasyberättelser men jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag inte fastnar lika mycket som jag gjorde när jag läste Vargbröder. Jag läste alla böckerna i serien Vargbröder men jag tror faktiskt inte att jag kommer läsa fler om Hylas. Det beror inte på att den är dålig utan att jag har så lite lästid för tillfället att långa serier vill jag helst undvika. Del två kommer ju inte förrän 2013 så kanske har jag ändrat mig till dess. 

Titel: Bronsdolken - Den utstötte
Författare: Michelle Paver
Antal sidor: 286
Förlag: Semic 
ISBN: 978-91-552-5816-0

Recex från förlaget

2 kommentarer:

  1. Vad konstigt att dina elever inte vill läsa Vargbröder...
    En bok jag märker fungerar bra hos barn i 10-14 årsåldern är Syster Varg, den är halv-fantasy kan man väl säga. Verklighet blandat med fantasi... Lite som Vargbröder... Och vad jag förstått så går den mycket bra på skolbiblioteken...
    Själv älskar jag fantasy och berättelser som inte alltid är så realistiska! Jättekul att det numera också finns fantasy för de lite yngre, och även de som har svårt att läsa. Jag introducerade denna nya lättlästa bokserie i skolan: Maya och Havsfolket (från Sagolikt Bokförlag), och blev nästan nersprungen när barnen slogs om böckerna! Mycket populär! :)
    /Emilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att det är väldigt konstigt att de inte läser Vargbröder.

      Syster varg är poppis och alltid utlånad. Maya böckerna har jag sett men sen glömmer jag att beställa dem. Får göra det på måndag.

      Radera