onsdag 10 oktober 2012

Mystik för mellanåldern

Natten till Livias elvaårsdag vaknar hon av en konstig dröm. Hon får en obehaglig känsla i kroppen. Sen tänker hon inte mer på det utan somnar om. När hon vaknar nästa gång är det av röster som sjunger "Ja må hon leva". Det är föräldrarna som kommer för att gratta henne. I det största paketet som Livia får ligger en fantastisk röd kappa. När Livia låter bästa kompisen prova kappan sker något egendomligt.

I boken får vi också läsa en flickas dagboksanteckningar. En flicka som sitter hemma hela dagarna då hon är sjuk och inte får gå ut.

Den magiska kappan är den andra boken som jag läser av författaren Katarina Genar. Tidigare i år läste jag Pensionat Vidablicks gåta. Båda böckerna har en härlig stämning och det händer lite mystiska saker. Jag tänker tipsa om boken när jag ska ha boktips för årskurs 4. Jag tror boken blir populär då det är många som gillar böcker där det händer mystiska saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar