fredag 19 oktober 2012

Bokbloggsjerka - veckans fråga

Äntligen fredag och finns det något bättre än att inleda fredagen med en liten bokbloggsjerka.

Veckans fråga?

Finns det någon bok/författare/karaktär som har inspirerat dig så pass mycket att du har bytt yrke, skaffat dig en ny hobby eller tagit ett kliv ut i det okända på annat sätt?

Jag har inte gjort några omvälvande förändringar i mitt liv på grund av bok eller författare, inte vad jag kan komma på i alla fall.

Något som böcker ofta gör dock är att inspirera mig till mer läsning. I en hel del böcker läser karaktärerna böcker och då blir jag nyfiken på att läsa och se vad det är för någon bok. Till exempel så läser man Den hemliga historien i en av Emma Granholms böcker och så även i en av Johanna Lindbäck. Dessa böcker kom ut ungefär samtidigt och då blir man ju lite nyfiken på vad det är för bok som två författare tar med i sina böcker.

Jag var så klart tvungen att läsa Den hemliga historien men jag kom aldrig igenom den då den är rätt tjock. Jag har dock införskaffat den och kanske en dag läser jag klart den.

13 kommentarer:

  1. Jag har också "Den Hemliga Historien" hemma men har inte heller läst den än :) Böcker inspirerar mig också till mer läsning :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är klart, mer läsning tänkte jag inte på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bara det jag kunde komma på :) Tänkte inte på bloggen som du gjorde :)

      Radera
  3. Ja, det där är ju en sak, förstås. Man får tips om ny läsning.

    SvaraRadera
  4. Just det. Att vilja läsa det som karaktärerna i böckerna gör, det är ju också något som man inspirerats av!

    SvaraRadera
  5. Inspiration till mer läsning har jag säkert också fått även om jag just nu inte kan komma på något exempel.

    SvaraRadera
  6. Inspiration till mer läsning får man ju förstås!

    SvaraRadera
  7. Jo, mer läsning är ju klart :) Den Hemliga Historien har jag för mig att jag tyckte att den var riktigt bra när jag läste den, men det var väldigt länge sedan.

    SvaraRadera
  8. Man får absolut inspiration till mer läsning och ibland även att skriva helt underbara böcker själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att läsa absolut. Skriva böcker har jag dock ingen lust med alls :)

      Radera
  9. Nu blir ju också jag lite nyfiken på den. I vilken Johanna Lindbäck nämndes den? Jag har läst alla utom en - undrar om det var den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är "Tänk om det där är jag". Har du läst den?

      Radera