lördag 22 december 2012

Topplista 2012 årskurs 7-9

För högstadiet är det på förhand svårare att se någon klar favorit och jag blir lite överraskad av resultatet. Jag ser dock att jag har stor inverkan på den här listan. Vi har rätt många böcker av Magnus Nordin och eftersom jag tycker hans böcker är så bra så tipsar jag ofta om mina två favoriter Förföljaren och Prinsessan och mördaren. Att Hungerspelen är med på listan är ju ingen överraskning. Den är ständigt utlånad.

uHc/uHce

1. Förföljaren av Magnus Nordin
2. Pojken i randig pyjamas av John Boyne
3. Prinsessan och mördaren av Magnus Nordin
4. Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
5. Hur kär får man bli av Katarina von Bredow
6. Hungerspelen av Suzanne Collins
7. Simon och Sophie av Emma Granholm
8. Dolores - Flickan utan ögon av Anders Brundin
9. Tillsammans av Denise Rudberg
10. Revolt av Suzanne Collins

Topplistor för de andra årskurserna hittar ni här och här. Vill man ha fler topplistor så hittar man det här.

4 kommentarer:

  1. Jag har läst fem av dem, men så läser jag ju en hel del ungdomsböcker också. Har däremot inte läst Nordin, men har hans Svart drama (tror jag den heter?) i hyllan. Måste ta och läsa den, särskilt som du rekommenderar honom så varmt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst alla på listan. Jag gillar Nordins böcker. De är spännande och det är det ju många som efterfrågar. Pojken i randig pyjamas kan jag också rekommendera.

      Radera