fredag 28 december 2012

En fruktansvärd berättelse

Såld av Sally Grindley är en bok som jag länge tänkt läsa då jag har några lärare på skolan som tycker väldigt mycket om den. För ett tag sedan läste jag äntligen den. 

Elvaåriga Lu Si-yan lever med sina föräldrar och lillebror på den kinesiska landsbygden. De har det väldigt knapert men de är lyckliga i alla fall, de har ju varandra. Men så dör pappan i en olycka. Lu Si-yans mamma blir förkrossad och Lu Si-yan får ta hand om sin lillebror och sluta skolan för att sköta allt.

Den enda släkt som finns är en äldre bror till Lu Si-yans far. Honom har de dock inte mycket hjälp av fastän han skulle kunna hjälpa dem. Farbrorn har det gott ställt men istället för att hjälpa familjen förväntas alltid de bjuda honom på mat fast de knappt har något att äta. 

Farbrorn är den som en dag tar med sig Lu Si-yan på en resa. Vad Lu Si-yan inte vet är att han ska sälja henne. Vi får sedan följa Lu Si-yan och hennes kamp för att komma tillbaks till sin mamma och bror.

Många ungdomar gillar ju att läsa böcker om verkliga händelser, jag vet dock inte hur verkligen den här boken är men den skulle säkert kunna vara sann. Jag tror det är många i högstadieåldern som skulle gilla den här boken. Boken är inte så tjock så även en ovan läsare klarar nog att ta sig igenom de drygt 200 sidorna. 

Jag är glad att jag äntligen läst Såld så jag fått ännu en bok som jag kan tipsa eleverna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar