lördag 29 december 2012

André Pops debuterar

När jag skulle plocka fram böcker inför julen och vintern på biblioteket så upptäckte jag att det har ju faktiskt inte kommit så himla många böcker som utspelar sig under vintern. Så den nya boken Vinterkampen av André Pops är ett välkommet tillskott till biblioteket.

Emma och hennes familj spenderar som vanligt sportlovet på släktgården med kusinerna från Norge. Den familj som kommer först till stugan får bo i den och de andra hänvisas till "utedasset". Emma och hennes familj förlorar. När Emma hittar en gammal pokal bestämmer hon och lillebrodern att utmana kusinerna i Vinterkampen. Vinnarna får bo i storstugan.


Jag undrar om det finns någon barnbok som handlar om vintersport. Jag känner i alla fall inte till någon.   Kul att ha en ny bok att tipsa om efter jullovet. Ett extra plus för bilderna i färg som är illustrerade av Simon Jannerland. Bilderna ser inte barnsliga ut som de gör i vissa andra böcker så boken har alla förutsättningar för att bli utlånad.

Pintxo Förlag är en ny bekantskap för mig vilket kanske inte är så konstigt då de inte gett ut speciellt många böcker. Jag blir nyfiken på böckerna om Kent Agent som även de är utgivna på Pintxo förlag. Bokens första upplaga har sålt slut vilket ju är kul för André Pops som debuterar som barnboksförfattare.

Om du är sugen på att läsa boken så finns det en tävling där du kan vinna boken. Tävlingen pågår till den 1/1 så lite tid finns det kvar. Tävlingen hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar