lördag 8 december 2012

För de som gillar fotboll + alla andra

I Motståndarna får vi följa två personer: Tova och Noel. De berättar sin historia i vartannat kapitel.

Tova har flyttat tillbaka till Sverige efter att ha bott i England i några år. Hennes pappa är en känd fotbollsspelare som nu ska avsluta sin karriär i Sverige och AIK.

Noel bor i området som Tova flyttar till. Han gillar också fotboll men håller dock på Hammarby.

Boken väcker många tankar som tex att kan man inte vara vänner bara för att man inte håller på samma fotbollslag? Boken handlar egentligen inte så mycket om fotboll utan den tar upp saker runt omkring. Tova tex börjar i ett nytt lag men hon tycker tjejerna är lite slappa. De bara gnäller så hon undrar varför de egentligen spelar överhuvudtaget.  

Jag gillar att det kommit en bra fotbollsbok för de i mellanåldern för det tycker jag saknas. Boken har blivit populär på skolan där jag jobbar och jag tänkte att jag ska ha med den när jag tipsar om böcker för årskurs 6.

Jag ska definitivt läsa andra delen också, Förföljda och i mars kommer den tredje delen, Uppgörelsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar