måndag 26 september 2011

Välkommen hem av Johanna Lindbäck

Sara har spenderat sitt första gymnasieår på svenska skolan i London. När Sara kommer hem igen förväntar hon sig att allt ska vara som hon lämnade det för ett år sedan. Innan hon åkte dumpade hon sin kille Mattias och efter det hörde hon inget från honom. Hur ska det bli nu när Sara är hemma igen?

Av en tillfällighet börjar Sara träna jujutsu. Där träffar hon Adrian som är sjukt störig. Det visar sig att han bor i porten bredvid och de börja ha följe hem efter träningen. Sara blir alltmer nyfiken på Adrian. Vem är det egentligen Adrian ständigt pratar i telefon med? Är det hans tjej?

Välkommen hem är Johanna Lindbäcks femte ungdomsbok. Jag har läst alla hennes böcker och jag gillar dem. Lindbäck känns träffsäker när hon skildrar ungdomar. Lindbäck jobbar som gymnasielärare så hon träffar ju mycket ungdomar. Jag hängde dock upp mig på ett ord i början av boken, squela. Jag har ingen aning om vad det betyder men det är kanske något som förekommer längre upp i Sverige. Jag träffar ju också mycket ungdomar men squela har jag aldrig tidigare hört.

Har ni missat Johanna Lindbäcks böcker så tycker jag absolut att ni ska läsa dem. Vill ni veta mer om Johanna Lindbäck så kan ni läsa hennes blogg här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar