tisdag 20 september 2011

Jag är jag av Emma Adbåge

Adbåge, E - Jag är jag - 29677607

På författardagen i Hässleholm förra året berättade Emma Adbåge om Jag är jag, hennes första kapitelbok. Sen dess har jag velat läsa den. Efter en lång väntan har jag nu äntligen läst den. Jag tror det är en bok som många barn kan känna igen sig i. 

Jag är jag handlar om snart åttaåriga Mickan. Mickan är en liten tjej som ofta får höra att hon måste ta mer plats och räcka upp handen.

"- Jag vet att du kan! sa fröken. Men du måste visa det också! Det tyckte jag var konstigt. För om fröken redan vet att jag kan, varför måste jag då hålla på och räcka upp handen och berätta det för henne igen? Jag skriver hellre. Och fröken kan ju läsa!"

Kan inte annat än hålla med Mickan. Alla kan ju inte ta plats och varför kan man inte få vara som man är?

Jag är jag är en rolig bok men det finns också saker man kan diskutera med elever om man har några. Jag gillar boken och jag hoppas den hittar till läsarna för det förtjänar den verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar