lördag 17 september 2011

Bokbloggsjerka - veckans fråga

Då var det fredag igen och dags för Annikas bokbloggsjerka.
Veckans fråga:

Du står och väljer mellan två böcker: den ena har ett fult omslag men ett till synes intressant innehåll, den andra har ett vansinnigt snyggt omslag men boken i sig intresserad dig inte nämnvärt. Vilken bok väljer du?

Jag bryr mig inte  speciellt mycket omslaget. Så jag skulle välja den med intressant innehåll. Men visst har det hänt att jag ratat böcker för att omslaget inte tilltalar mig. Det är dock inte ofta som jag går runt och botaniserar bland böcker utan jag vet ofta vad jag ska ha då jag ofta läser böcker som jag fått tips om på någon blogg. Sen har jag en del författare som jag läser allt av och då spelar omslaget definitivt  ingen roll alls.

På jobbet är det dock helt annorlunda. Eleverna går väldigt mycket efter omslaget.

6 kommentarer:

  1. Det är konstigt det där, hur olika det kan vara. Jag ser knappt omslagen alls och speciellt inte om det är en författare jag brukar läsa. Då bryr jag mig överhuvudtaget inte om utsidan.

    SvaraRadera
  2. Oj då, jag hade visst varit lite trött tidigare för jag hade ju skrivit helt fel :) Men nu är det tillrättat. Om det är en författare jag gillar så spelar ju absolut inte omslaget någon roll.

    Blev lite konfunderad när jag läste din kommentar Monika för jag tycker ju som du. Men så såg jag att jag hade skrivit helt fel. Så kan det bli när man ska göra många saker på en gång. :)

    SvaraRadera
  3. Om jag handlar efter min "inköpslista" fylld med tips från diverse håll bryr jag mig inte heller särskilt mycket om omslaget. När jag svarade tänkte jag mest på situationen att befinna sig i en fysisk bokhandel för lite spontanshopping. Då är det lättare att falla för snygga omslag tycker jag.

    SvaraRadera
  4. Så brukar mina kompisar i skolan vara. "Åh, vilken ful bok, måste vi läsa den?!" Själv förstår jag inte det där med att omslagen är så viktigt! Visst, det är fint med fina omslag, men innehållet står alltid först!

    Btw, tillsammans med Frida på photosandbooks så anordnar jag en bokbloggsträff i Sthlm! se mer info här: http://gummistovlar.blogg.se/2011/september/bokbloggstraff-910.html#

    SvaraRadera
  5. Håller med dig Elin att det är trist när man inte vill läsa en bok bara för att omslaget är fult. Just bland ungdomar är det rätt vanligt. Tur att alla inte tänker så :)

    SvaraRadera
  6. Ibland kan faktiskt omslagen spela in. Ett snyggt omslag gör ibland att man blir extra nyfiken på boken!

    SvaraRadera