tisdag 6 september 2011

Det fjärde offret av Mari Jungstedt



Det fjärde offret är den nionde delen om kommissarie Knutas på Gotland. Jag har läst alla böckerna om Knutas och som ni kanske förstår så gillar jag dem. Det är inte böcker som jag går och funderar på utan när jag läst dem så lämnar jag dem bakom mig. De är dock underhållning för stunden och det behöver man ju då och då.

I början av boken begås det ett rån av en värdetransport. När de tre rånarna flyr från platsen kör de på en liten flicka som senare avlider. Knutas och hans kolleger har inte många spår att gå efter.

Under berättelsens gång får man även följa en flicka som heter Terese. För henne går det inte så bra. Fast hon bara är tonåring har hon provat än det ena och det andra. Terese blir placerad hos en familj på Gotland och där får hon chansen att vända sitt liv.

Det fjärde offret är kanske inte den bästa av Jungstedts böcker men jag gillar den i alla fall. Den får mig att tänka på de val som man gör i livet har betydelse inte bara för en själv utan även andra som råkar komma i ens väg.

5 kommentarer:

  1. Bra i alla fall att den verkar läsvärd, jag har också läst de åtta första och det verkar dumt att sluta läsa dem nu. Frågan är väl hur många böcker det är tänkt att bli om Knutas & Co.

    Får nog lägga den här boken på min önskelista till jul. Själv har jag ju köpstopp med endast tre namngivna undantag och detta är inte ett av dem.

    SvaraRadera
  2. Tycker också om dessa böcker! Håller med om att detta inte var en av hennes bästa men tycker ändå att den var bra såsom de andra i serien. Funderade en del över karaktären Therese och hur små val kan få stora konsekvenser.

    SvaraRadera
  3. Monika - lägg den absolut på önskelistan .Har du läst de andra så finns det ingen anledning att sluta nu.

    SvaraRadera
  4. Terese var ju den karaktär som gjorde det hela mer intressant. Fick även mig att fundera en del över de val vi gör och hur det ska bli hur min dotter växer upp. Är så lätt att man kommer in på fel spår idag.

    SvaraRadera
  5. Absolut, det kändes som att det var små incidenter som ledde till väldigt stora konsekvenser, vilket hon själv inte hade kunnat förutspå. Det var ju mycket som bidrog, även om många saker av det kunde tyckas orelevant för utgången. Vad hade till exempel hänt om fosterfamiljen inte bott på Gotland? Får en att fundera lite över slumpen..

    SvaraRadera