lördag 21 maj 2011

Lite mer om vinnarna

I veckan fick vi ju veta vilka som vunnit i Bokjuryn. Kul att se vilka böcker barnen gillar. Jag har endast läst en av böckerna som kom allra högst upp, Jag Finns av Maja-Maria Henriksson. Jag har dock läst några till av böckerna som hamnade på topp tio, Det är så logiskt, alla fattar utom du, Ursäkta att man vill bli lite älskad och Det händer nu. Skelettpojken som hamnade på plats åtta har blivit riktigt populär på vårt bibliotek. Jag inser dock att det är rätt många böcker som jag borde läsa. När jag kollar kategorin Läsa mer själv 9+ så ser det riktigt illa ut. Jag har endast läst en av böckerna, Vålnadernas berg.

Martin Widmark vann ju ännu en gång kategorin Läsa själv 6+. Denna gång med boken Campingmysteriet. Kul för honom men man kan ju undra när han ska sluta dominera kategorin Läsa själv 6+. Widmark fick ju även med två andra titlar på topp tio, Sjukhusmysteriet och I Bergakungens sal.

Det är i alla fall trevligt att se att alla böckerna som finns med på topp tio i kategorierna Ungdomsböcker, Läsa mer 9+ och Läs själv 6+ finns på vårt bibliotek. Bland Bilderböckerna är det dok inte riktigt lika bra ställt. Det beror dock på att jag inte köper så många bilderböcker då biblioteket redan har så många att jag knappt får plats med dem.

Godistrollet som vann kategorin bilderböcker har jag tänkt läsa men den gick tidigare inte att köpa. Men nu fanns den tillgänglig igen så den kommer snart till vårt bibliotek. Böckerna om Lou och Mjau är även väldigt populära hos oss.

En bok som jag trodde skulle komma med på listan var någon av Adam Blades böcker. Hans böcker är väldigt populära på skolan. Jag hinner knappt sätta ut dem på hyllan innan de är borta igen.

Vet du inte vad du ska läsa för ditt barn i sommar så har du ju fullt med bra boktips på listan som du hittar här.

Har ni någon favorit bland böckerna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar