måndag 9 maj 2011

En trevlig dag på jobbet

Förra veckan hade årskurs fem besök av Torsten Bengtsson. Jag var med och lyssnade i en av klasserna. Det är alltid kul att lyssna på när författare berättar om sina böcker. Jag blir genast sugen på att läsa böckerna som det berättas om och det tror jag även att eleverna blev.

Torsten berättade också om sitt skrivande. Eleverna gillade speciellt att Torsten sa att man fick ljuga hur mycket som helst. Vill du skriva en berättelse om en utomjording med fem armar så gör det. Eller om du vill vara fotbollsproffs i Barcelona så går ju även det bra. Torsten skriver lättlästa böcker och han vill att de ska vara både roliga och spännande.

När jag var tillbaks i biblioteket så kom det ett gäng i trean som skulle låna böcker. En av dem frågade vad Big bang(en av Torstens senaste böcker) handlade om. Jag hann bara säga att jag precis träffat författaren till boken. Det räckte för att killen skulle låna boken. Ibland är det lätt att låna ut böcker.

Himla kul att vi fick möjlighet till författarbesöket. Jag får lite inspiration och eleverna blir sugna på att läsa och även skriva skulle jag tro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar