söndag 22 maj 2011

Lasarusfenomenet av Kjetil Johnsen

Om du vill ha en bok som är verklighets baserad så ska du definitivt hoppa över Lasarusfenomenet. Jag fick upp ögonen för Kjetil Johnsens böcker när serien TRE kom till Sverige. Jag läste alla tio och gillade dem. Lasarusfenomenet är dock något helt annat.

Emma är på utflykt med sina föräldrar och lillebror på ett museum om dinosaurier. Emma tycker det är dötråkig. Hon går ut en stund och hon börjar känna sig konstig. Det är något som inte stämmer, en tanke som hon borde fånga men inte kan.

Emma vaknar upp och det känns som om hon håller på att dö, hon får inte luft. Emma har varit med om en bilolycka och hennes föräldrar och lillebror har dött. En farbror dyker upp och tar motvilligt hand om henne. Vad är det egentligen som har hänt? Var det en olycka eller något helt annat.

Att avslöja att boken handlar om parallella världar är nog inte att avslöja för mycket för man anar ganska tidigt i boken att det är något som är konstigt. I Lasarusfenomenet händer det grejer hela tiden så det gäller att hänga med. Det hoppar fram och tillbaka i tiden och olika personers synvinklar visas. Jag gillar boken men jag har ganska öppet sinne och kan leva mig in i alla möjliga scenarion.

Frågan är nu, när kommer nästa del?

Titel: Lasarusfenomenet - Den 4:e parallellen
Författare: Kjetil Johnsen
Antal sidor: 236
ISBN: 978-91-32-15941-1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar