måndag 27 augusti 2012

Viggo - en av våra favoriter

Viggo är en karaktär som vi gillar här hemma. Det finns lite olika böcker om Viggo men Viggos ord är den som vi läser mest frekvent. I Viggos ord kan barnet lära sig många nya ord. Det är dock inte bara massa bilder och ord utan det är också en berättelse. Man kan säga att vi får följa Viggo en dag i hans liv när han tex äter, slår sig, stökar upp, åker buss och går och lägger sig.

Det som jag gillar med den här boken är att man kan träna massa ord men att det också är en berättelse. Många sådana här böcker är bara massa bilder och ord. Det hela blir roligare, i alla fall för föräldern, när man läser en berättelse. När barnet har lärt sig alla orden så behöver man ju inte heller rabbla orden utan man koncentrerar sig på berättelsen. På så sätt så varar ju boken mycket längre också. 

Illustrationerna är gjorda av Mati Lepp och de tycker jag verkligen om. När jag tittar i boken så ser jag att det verkar som den första boken om Viggo kom 1986, Viggo kan själv.  Böckerna om Viggo håller verkligen fortfarande. Viggos ord kom dock 2011 så det är ju en ny bok. Nu när jag tittar närmare på illustrationerna så ser jag ju att Viggo har Stig-Helmer frissa :)

Dottern blir tre år i höst och Viggos ord köpte jag i början av året. Jag tror nog att vi kommer fortsätta läsa den då och då under hösten. Men så smått börjar vi gå över till böcker med lite mer text.

Om du är nyfiken på hur boken ser ut inuti så går den att provläsa här

Detta inlägg ingår i en serie av inlägg med etiketten Majas favorit


2 kommentarer:

  1. Min dotter gillar också böckerna om Viggo. Hon är fyra år nu och för ett tag sedan rensade jag ut lite böcker som jag tyckte var för lite text i, däribland några Viggo, men hon saknade dem så jag fick plocka fram dem igen:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra. Då kanske vi också kan fortsätta med Viggo ett tag till.

      Radera