måndag 6 augusti 2012

Tematrio - Titelgeografi

Lyran tycker att vi kan fortsätta med titelteman även denna veckan.  Berätta om tre böcker med en geografisk bestämning i titeln! Utomjordiskt går också bra.

Då jag inte äger så himla många böcker så hade jag inte så mycket att välja mellan men jag hittade i alla fall tre.

1. Glada hälsningar från Missångerträsk! av Martina Haag är en riktigt rolig bok. Boken handlar om Nadja som velat få barn i flera år. Hon står i kö för adoption men så ändrar de reglerna och hon får inte längre stå kvar i kön. Nadja blir desperat och hon ber sin syster om hjälp med att skaffa en man. Detta kanske inte låter så kul men det är det faktiskt. Största delen av boken utspelar sig i Missångerträsk som ligger någonstans i norra Sverige.

2. Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla av Håkan Nesser är det många år sedan jag läste och jag kommer faktiskt inte ihåg så mycket av den mer än att jag gillade den. Jag gillar ju de flesa av Nessers böcker så det är kanske inte så konstigt att jag gillade även denna. Boken utspelar sig sommaren 1967

3. Jellicoe Road av Melina Marchetta utspelar sig i Australien och en avgörande händelse sker just på Jellicoe road. Jellicoe road är nog en av de mest omtalade böckerna i bloggvärlden denna vår. Det är ju inte konstigt då den är väldigt bra. Boken handlar om Taylor som när hon är elva år blir lämnad av sin mamma på 7-Eleven. Taylor växer sedan upp på Jellicoe internatskola.

6 kommentarer:

  1. Glada hälsningar från Missångerträsk gillade jag också. Så skönt att läsa något roligt och avslappnande emellanåt! Har faktiskt roats av alla romaner som Haag skrivit.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst någon av dessa. Det känns som om jag borde läsa Jellicoe Road.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  4. Det är ju tre olika sorters böcker så någon av dem borde passa de flesta.

    SvaraRadera
  5. Martina Haag är rolig, har uppskattat alla böcker jag läst av henne, och jag tror jag läst alla.;-) Som du sa, lätta men njutningsfulla och roliga böcker!

    SvaraRadera