onsdag 1 augusti 2012

En av fyra avklarad

Fyrmästarens dotter är Ann Rosmans debutbok som kom 2009. Sedan dess har det kommit tre böcker till om polisen Karin Adler vid Göteborgspolisen. 

I Fyrmästarens dotter hittas det ett gammalt lik bakom en uppmurad vägg. Platsen där liket hittas är en ö som heter Hamneskär som ligger utanför Marstrand. Anledningen till att man hittar liket just nu är att man håller på att rusta upp för att skapa en ny turist- och konferensanläggning och så ska den gamla fyren åter ställas på plats. 

I boken får man följa två historier, en på 60-talet och en i nutid. När vi förflyttas till 60-talet är det utmärkt med årtal så det är inget man missar.

Den polis som vi får följa är Karin Adler som jobbar vid polisen i Göteborg. Det känns trevligt att få följa en polis som inte har alkoholproblem utan som känns som vem som helst. Visst lite relationsproblem finns men vem har inte det. Vi får dock inte veta så himla mycket om Adler men det är ju trevligt när det är fokus på brottet. Fast samtidigt vill jag gärna följa polisens privatliv så en blandning är det jag föredrar.

Jag tycker Fyrmästarens dotter är en bra bok och jag kommer läsa fler böcker av Ann Rosman. Jag har faktiskt redan börjat på bok nummer två som heter Själakistan.Perfekt att börja läsa en ny författare när det redan finns fyra böcker, så kan man ta alla i ett svep. Det gillar jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar