tisdag 14 augusti 2012

Om att hämnas sina plågoandar

Torsten Bengtsson har skrivit en ny ungdomsbok, Instängd. På biblioteket är boken klassad för årskurs 7-9 men jag skulle tro att den mest kommer locka årskurs 5-7. Att den kommer locka till sig läsare tror jag definitivt.

Instängd handlar om Leo som har två plågoandar i sin klass, Gustaf och Carl. De är taskiga mot alla men speciellt Leo är utsatt. Så blir det sommarlov och Leo tycker det är skönt att han slipper Gustaf och Carl ett tag. Leos mamma har ärvt en stuga i skogen och där ska de spendera sommaren. Leo är inte överförtjust men han har inte så mycket att säga till om. Så visar det sig att i granngården brukar Noa spendera somrarna. Leo är hemligt förälskad i Noa så Leo tycker det ska bli spännande att bo granne med Noa hela sommaren.

Noa tycker också att Gustaf och Carl är taskiga. Noa och Leo bestämmer sig för att tänka ut en plan som ska göra att plågoandarna lär sig en läxa.

Jag gillar Instängd. Boken är rätt tunn, endast 102 sidor. Kanske blir den perfekt till dem som inte orkar ta sig igenom en tjock bok. Ska bli intressant att se hos vilka den kommer bli populär för populär tror jag absolut att den kommer att bli. Jag får nog faktiskt köpa in ett exemplar till. 

Det snygga omslaget är gjort av Niclas Lindblad. Det är så himla viktigt med omslaget när man skriver ungdomsböcker. Det här omslaget tror jag kommer locka många.

Torsten Bengtsson har skrivit en hel drös med böcker mer info om dem hittar du på hans webbsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar