måndag 13 augusti 2012

Tematrio - Titelefternamn

Lyran fortsätter på teman med titelnamn. Berätta om en roman/novell/text med ett efternamn i titeln! 

För en gångs skull hade jag inga problem att hitta böcker i min bokhylla som skulle kunna passa.

1. Gösta Berglings saga av Selma Lagerlöf är det många år sedan jag läste och jag kommer inte riktigt ihåg den. Det beror dock inte på att jag inte tyckte om den utan att mitt minne är väldigt kort.

2. Flickan som älskade Tom Gordon av Stephen King har jag inte läst men när jag är inne och läser hos Monika så blir jag ofta sugen på att läsa något av King som är en av Monikas favoritförfattare. Enligt baksidestexten handlar boken om en flicka som tappar bort sin mamma när de vandrar i skogen. Flickan har sin radio med sig och hon lyssnar på baseballmatcher med sin hjälte Tom Gordon. Så märker hon att det är någon som iakttar henne. Låter riktigt läskigt.

3. Harry Potter och den vises sten av J. K Rowling behöver jag väl inte berätta så mycket om. Det är väl väldigt få som inte känner till Harry Potter om inte annat så genom filmerna som för övrigt är betydligt sämre än böckerna. Det verkar ju inte bli fler böcker om Harry Potter men det ska bli spännande att läsa Rowlings vuxenbok som kommer i slutet av september.

7 kommentarer:

  1. Jag funderade ett tag på att ta Harry Potter;-) Det var däremot en okänd King-bok för mig!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker den gamla sv-vita stumfilmen från 1920 kallt om Gösta Berling är urhärlig

    SvaraRadera
  3. Flickan som älskade Tom Gordon har jag också med. Så klart :) Den är så tunn och enkel, men lysande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg att du hade det. Tänkte nästan det :)

      Radera
  4. Böckerna med Harry Potter har jag inte läst. Har enbart sett filmerna.Men jag funderar faktiskt på att även läsa dem. Just den boken med Stephen King känner jag inte till...läser inte King själv men det gör däremot maken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kings bok har jag ju inte läst men den verkar väldigt spännande.

      Radera
  5. Jag funderade på Harry Potter, men det skulle bli andra inlägget om det på kort tid. Flickan som älskade Tom Gordon älskade jag när jag läste den och brukar rekommendera den till folk som inte är säkra på att de skulle gilla "typisk" Stephen King :)

    SvaraRadera