måndag 21 maj 2012

Tematrio - Mors dag

Nästa helg är det Mors dag så Lyran tycker att veckans tematrio ska handla om - Mammor. Berätta om tre minnesvärda mammor ur litteraturen.

Jag som läser mycket ungdomsböcker träffar inte på så många mammor. De är ofta frånvarande eller så får man inte så stor inblick i vem de är. Jag kommer mest att tänka på massa hemska mammor.

1. Moa Herngrens senaste bok Jag skulle aldrig ljuga för dig innehåller en mamma som inte mår speciellt bra. Herngrens böcker skildrar ofta kvinnor som inte mår bra. I detta fallet blir man riktigt förbannad. I boken beskrivs flera gånger hur mamman känner olust när hon måste krama sitt barn och hon tar sönder sonens älsklingsleksak med flit. När hon sedan gör sin man till lags och går med på att skaffa ett barn till blir jag riktigt förbannad. Som ni förstår så är det inte så rolig läsning.

2. Jag finns av Maja-Maria Henriksson är även den en bok som innehåller en hemsk mamma. Johanna, bokens huvudperson, som verkligen skulle behöva få lite stöd hemifrån då hon blir mobbad i skolan får inte det. Mamman är en sån som smilar in sig hos omvärlden och som verkar vara hur trevlig som helst. I själva verket är hon riktigt grym.

3. En mamma som är lite mer sympatisk, är barnmorskan Cecilia Lund som är huvudpersonen i Katerina Janouchs böcker. Hon är inte på något sätt perfekt men inte helt tokig heller.


3 kommentarer:

  1. Jag skulle aldrig ljuga för dig skulle jag gärna vilja läsa, samtidigt som jag inte riktigt vet om jag vågar - den tycks framkalla en alldeles särskild sorts obehag som jag fasar lite för.

    SvaraRadera
  2. Den första boken där verkar intressant. Fast hemsk då...

    SvaraRadera
  3. En av de mammor jag hade valt hade en liknande situation som din första. Hon ville inte ha barn, men det utspelade sig på en tid då hon kände sig tvungen. Hennes egen mamma hade gett henne sådana men för livet att hon inte trodde att något annat än söner var något värda så hon fortsatte att försöka tills hon fick en son.

    Jag har inte läst någon av böckerna, men det verkar intressanta.

    SvaraRadera