onsdag 30 maj 2012

Jellicoe Road av Melina Marchetta


När Taylor Markham är elva år sätter hennes mamma henne i bilen och börjar köra. De stannar på 7-Eleven så Taylor kan gå på toaletten. När Taylor är klar och kommer ut är hennes mamma borta. Fem minuter senare kommer en kvinna körandes längs vägen och plockar upp Taylor. Taylor bor hos kvinnan, som heter Hanna, tills det är dags för henne att flytta in på skolan med de andra eleverna. När boken börjar är Taylor 17 år och går sista året på skolan och har just blivit vald till ledare för elevhemmet. Det är Taylor som ska hålla ställningarna mot kadetterna och jellisarna. Taylor får dock annat att tänka på när Hanna plötsligt försvinner.

Det finns även kursiva avsnitt i boken där man får följa några ungdomar. Vem dessa ungdomar är förstår jag inte till en början.  Men det klarnar allt eftersom berättelsen fortsätter.

När jag började läsa Jellicoe Road blev jag väldigt förvirrad och hängde inte alls med. Det tog över 100 sidor innan jag alls gillade boken. Jag läste nu om lite i början och jag förstår varför jag var så förvirrad. Det nämns en himla massa namn men det förklaras inte alls vem de är. Det pratas om krig, kadetter och jellisar och jag hänger inte med. Men så börjar det klarna och jag börjar förstå vem som är vem och då kan jag knappt sluta läsa.

Innan jag läst boken beställde jag boken till mitt jobb som är en F-9 skola. Jag tror kanske att jag köpte den lite förhastat då det varit så mycket stohej om den. Jag tror den kanske passar bättre på gymnasiet. Det tar ju ett tag innan man kommer in i boken och många ungdomar har inte det tålamodet. Gällande Jellioe Road kan jag förstå om de tycker det är segt till en början för det tycker jag med.

Jag tycker boken är bra men stämmer inte riktigt in i den hyllningskör som finns på webben. Den är bra men inte fantastisk. Visst tar det sig på slutet men jag tycker inte riktigt att det räcker.

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Jellicoe road av Melina Marchetta

 ..........................................

Titel: Jellicoe Road
Författare: Melina Marchetta
Antal sidor: 351
Förlag: X Publishing
ISBN: 978-91-85763-25-2

(recex från förlaget)

2 kommentarer:

  1. Jag publicerade min recension också idag. Vi tycker väldigt lika. Men en bok som kan få mig att reagera så känslomässigt som denna förtjänar en 5. =) Men vi alla fungerar ju olika.

    Också lika skönt att det inte bara var jag som hade sådan problem i början. Speciellt med de 5. Visste ju att en var tjej men också att en annan var det men kunde inte klura ut under vilket namn. Hur personerna hängde ihop (vem som är syskon med vem osv) var också oerhört luddigt. En del säger att det är detta som gör boken så speciell men för mig var det bara jobbigt. Jag vill ha klart för mig vem som är vem innan allt rörs till. Så även jag läste om lite i början för jag var rädd att jag hade missat något.

    SvaraRadera
  2. Jag gillade den men det blir ingen femma för mig. Tycker det tar lite för lång tid innan det börjar hända något. Eller det händer ju massa i början också men då är allt så förvirrat....Ja lite svårt att förklara men har man läst boken så förstår man nog vad jag menar.

    SvaraRadera