tisdag 22 maj 2012

Okänd bok om Pippi

Här hemma är Pippi Långstrump en favorit hos lilltjejen. Så jag tog hem några böcker från biblioteket. En av dem jag hittade var Pippi Långstrump i Humlegården. Detta är en bok om Pippi som jag varken läst eller sett tidigare.

Pippi beger sig till Humlegården i Stockholm för att bekämpa busar som härjar där. Pippi packar ner Villa Villekulla och tar med sig Tommy och Annika till huvudstaden.

Boken gavs ut 2000 som bilderbok men den gavs ut första gången 1949 som ett tvåfärgshäfte. Så det är kanske inte så konstigt att jag inte sett den tidigare. För när jag var i 25-års åldern läste jag inte så många bilderböcker.

Kände ni till den här boken om Pippi?

2 kommentarer:

  1. Har heller aldrig hört talas om denna innan. Men det är ju lite kul samtidigt att det fanns en till Pippibok som man inte kände till:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade den som sagt på biblioteket där jag jobbar. Där är en himla massa bilderböcker så jag har inte riktigt koll på vad vi har då jag inte jobbat där så länge. Blev riktigt förvånad när jag såg den.

      Dottern blev väldigt glad när jag kom hem med två pippi böcker. Hon verkligen älskar Pippi.

      Radera