måndag 28 maj 2012

Spännande trio

På skolbiblioteket där jag jobbar har Ewa Christina Johanssons spännande böcker blivit himla populära. De är aldrig inne så jag funderar på att köpa några extra exemplar. Böckerna jag pratar om är:


Tavlans hemlighet, Kortets hemlighet och Spegelns hemlighet.

För att veta vad det är för böcker tog jag hem Tavlans hemlighet och läste den.  Böckerna är lättlästa och vänder sig till barn som är ca 10-12 år. Som vuxen läser man dem snabbt.

Tavlans hemlighet handlar om Ella som hjälper till att röja ut ett hus vid havet. Huset tillhörde en släkting till Ella som försvann och tros drunknat i havet. I huset finns en tavla av tant Tea. Ella tittar på tavlan flera gånger och hon tycker att tant Tea ser rakt genom henne. Ella tycker att tavlan förändras fast det är det ingen annan som märker. Försöker tavlan berätta något för Ella?

Jag förstår att eleverna tycker att detta är spännande. Bra med en lättläst spännande bok för det är det många som vill ha. Det är intressant att se hur ryktet om en populär bok sprider sig som en löpeld på skolan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar