tisdag 1 maj 2012

En liten rolig bok

Att hitta roliga böcker till barn är inte alltid så lätt. Böckerna om Hubert tycker jag är roliga och därför brukar jag ha med dem nära jag boktipsar för årskurs 2-3. Tyvärr så gillar jag inte illustrationerna. Jag tycker de gör att boken ser tråkig ut. Det är många barn som ratar böckerna om Hubert på grund av framsidan har jag märkt, vilket är synd.

I Huberts värsta sommarlov ska Hubert och hans mamma åka på solsemester. Hubert är dock inte helt ledig för han har fått läxor över sommaren av den hemske herr Nilsen. Huberts mamma tjatar på honom att han måste ta med sig läxböckerna, annars får han inte följa med. Det är dock väldigt stressigt precis innan de ska ge sig iväg så Hubert glömmer böckerna. Huberts mamma skäller på honom men det finns inte så mycket att göra.

När de kommit ombord på flygplanet så hör Hubert en bekant röst. Det är magister Nilsen och givetvis har han portföljen full med läxböcker som Hubert kan låna. Detta är början på Huberts värsta sommarlov.

2 kommentarer:

  1. Jag tipsar och plockar ofta upp Hubert men det är svårt att få eleverna att nappa. Det är nog illustrationerna - berättelserna är ju super!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag vara ärlig så ratade jag dem också till en början så jag har full förståelse för eleverna. Ska ha med dem på boktips idag så får se om det är någon som nappar på dem.

      Radera