fredag 3 juni 2011

Skelettpojken av Anne Rooney

Skelettpojken blev jag lite nyfiken på att läsa då det är många som frågar efter den på biblioteket där jag jobbar. Boken har getts ut av Hegas förlag och det innebär att det är en lättläst bok. Boken är bara på 56 sidor och innehåller även en del bilder.

Den senaste tiden har jag har jag fått förfrågningar om spännande, läskiga böcker och jag har haft lite svårt att hitta något som passar. Skelettpojken är nog perfekt i det här sammanhanget.

En dag när Martin är ute och leker med sina lastbilar hittar han några ben i trädgården. Martin visar stolt upp dem för hans storebror, David. De båda pojkarna tror först att det rör sig om ben från en hund. De går ut för att se om de kan hitta fler ben. De hittar fler ben och David inser att benen tillhör inte någon hund. De tvättar benen och lägger dem i fönsterkarmen. Under natten vaknar David med ett ryck. Han tyckte att det var något som skrapade men nu är allt tyst.

Vad är det egentligen de två pojkarna har hittat?

Jag kan tänka mig att barn 10-13 år kan tycka att boken är lite kuslig. Boken är lättläst och innehåller 11 kort kapitel. Boken kanske inte ska läsas innan det är dags att sova om man har lätt att få mardrömmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar