måndag 27 juni 2011

Fifteen love av Peter Barlach

John går sista terminen i nian. Han borde koncentrera sig på skolan men det går inte. Det är hela tiden något annat som han börjar dagdrömma om när han ska plugga. Eller rättare sagt någon annan. John är kär i familjens nya städerska, Violetta. Så mycket av Johns tankar kretsar kring fantasier om henne. Mycket tid går också åt till att planera hur han ska kunna vara hemma mitt på dagen utan att skolka allt för mycket.

En annan som tar mycket av Johns tid är den nya kompisen, Gabriel. Gabriel är äldre och tuffare. Han bombhotar skolan för att slippa från prov som han inte har lust att göra. Efter ett tag känner John att han vill inte vara med Gabriel längre. Men hur gör man slut med en kompis? Speciellt Gabriel som inte verkar ha några gränser.

Fifteen love är den tredje boken om John. De andra böckerna heter Inte bara tennis och Dubbelfel. Det går bra att läsa böckerna fristående tycker jag. Jag har läst den första som handlar om när Johns mamma dör.

Jag gillar Fifteen love. Tycker det är spännande det här med att hur gör man slut med en kompis. Kan man göra det på ett bra sätt. I det här fallet blir det lite extra komplicerat då Gabriel inte har det så lätt hemma med en pappa som beter sig väldigt illa.

Jag gillar verkligen framsidan på boken och jag tror att den kan locka till sig ungdomar. Tyvärr så har böckerna inte riktigt gått hem hos eleverna på min skola men jag hoppas det går bättre med den här.

Vill du veta mer om Peter Barlach kan du läsa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar