tisdag 21 juni 2011

Baristas - andra boken av Denise Rudberg

Nu har andra boken om de tre killarna som jobbar på kaffebaren, Pronto kommit ut. Killarna det handlar om är Ludvig, Ruben och Nicolas.

Ska jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg vad som hände i första boken mer än att alla killarna skulle jobba på samma kaffebar. Det funkar att läsa andra boken fast om man inte läst första men det är nog en fördel om man läser dem i ordning. Det är rätt många personer som figurerar i boken förutom de tre killarna. Till exempel dyker Alexander, Theresa och Jakob upp. De var huvudpersoner i Rudbergs andra ungdomsserie som heter Tillsammans.

Boken handlar inte så mycket om kaffebaren utan i centrum blir den resa som de alla åker på. Efter strul i skolan föreslår Ruben att de ska åka till familjens stuga uppe i fjällen. De är tio stycken som ger sig iväg, en blandad skara. Det blir dock inte riktigt som Ruben tänkt sig. För vissa blir det en härlig helg, för andra inte så härlig.

Jag har lite svårt för boken då jag tycker att några av karaktärerna inte känns så trovärdigt. Till exempel, vilken kille i 17-års åldern längtar hem till mamma och längtar efter att få julpyssla med henne. Att Rubens föräldrar står för alla kostnader känns inte heller trovärdigt. Tågresor för tio personer blir ju faktiskt en del. Visst det kanske man inte ska hänga upp sig på men jag har svårt att låta bli.

Det är säkert många ungdomar som kommer läsa boken men jag föredrar nog Tillsammans istället.

Vad jag tyckte om första boken kan du läsa här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar