måndag 27 augusti 2012

Tematrio - Damernas

Måndag innebär tematrio hor Lyran. Berätta om tre romaner/noveller/texter med ett kvinnoförnamn i titeln!

När jag börjar leta i hyllan inser jag att det finns en hel del män bland titlarna men jag hittar även några damer.

 1. Evas öga av Karin Fossum är den första och enda bok av Fossum som jag läst. Boken är en deckare, den första om kommisarie Sejer. Jag kommer definitivt läsa fler böcker av Fossum.

2. Felicia försvann av Felicia Feldt är väl en bok som ingen kan ha missat. Den kom i början av 2012 och var verkligen vårens snackis. Om någon mot förmodan missat vad den handlar om så i korthet berättar Felicia om hennes uppväxt med hennes mamma Anna Wahlgren. En riktig hemsk bok.

3. Malins kung Gurra av Peter Pohl är en barnbok som jag tycker mycket om vilket inte är så konstigt då Pohl är en favoritförfattare. Exakt vad boken handlar om har jag dock svårt att komma ihåg då det var väldigt längesedan jag läste den. På baksidan kan man läsa att boken handlar om Malin som ingen tar notis om. Hon är nästintill osynlig men så ändras allt när Gurra sparkar in en boll genom fönstret där Malin står. Malin får allt glas över sig. Allt förändras och det börjar växa starka känslor mellan Malin och Gurra. Jag blir lite sugen på att läsa den igen.

10 kommentarer:

  1. Felicia försvann tänkte jag läsa när det snackades som mest om den, men så blev det inte av och nu känns det inte alls intressant längre. Har du läst den? Var den läsvärd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst den och jag tyckte den var intressant. Om det som står i boken stämmer är det ju inte klokt vilken uppväxt hon haft.

      Radera
  2. Karin Fossum är verkligen en spännande författare. Jag har läst alla böckerna om Konrad Sejer och de är riktigt bra. Allihop :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har flera av hennes böcker här hemma men det är som vanligt så många böcker och så lite lästid.

      Radera
  3. Har inte läst något av Fossum men är nyfiken på henne. Har inte riktigt bestämt mig ännu om jag ska läsa Felicia försvann.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Felicia försvann blev jag nyfiken på då det snackades så himla mycket om den. Var helt enkelt tvungen att veta vad det var som var grejen.

      Radera
  4. Inga titlar som jag läst av dina!

    SvaraRadera
  5. Då i våras tänkte jag ju läsa "Felicia försvann", men det blev aldrig av. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst någon av dessa. Felicia försvann är en sådan bok som jag tycker att jag kanske borde läsa, men jag har inte bestämt mig ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Felicia försvann är en rätt lättläst bok så man behöver inte lägga så mycket lästid på den. Det är dock ingen trevlig läsning.

      Radera