fredag 10 augusti 2012

Bokbloggsjerka - veckans fråga

Det är fredag och dags för bokbloggsjerka inne hos Annika

Veckans fråga:

Vilka böcker tänker du inte läsa och varför? Ge exempel på tre stycken

Oj det här var inte lätt. Jag vill ju läsa alla böcker, nästan.

1. En av de få böcker som jag inte varit speciellt förtjust i i år är Oksa Pollock: Det sista hoppet. Så därför tänker jag absolut inte läsa del två i den serien, De vilsnas skog.

2. Jag har läst två böcker av August Strindberg, Röda rummet och Hemsöborna. Jag tror faktiskt inte att jag någonsin kommer läsa någon mer bok av Strindberg. Visst Hemsöborna var väl okej men Röda rummet var ju bara så tråkig. Jag kommer i alla fall inte lägga mer av min tid på Strindberg. Det måste finnas andra klassiker som passar mig bättre.

3. Det här blir ju kanske lite fel för egentligen så vill jag läsa den här boken men den är alldeles för tjock så jag vet inte när jag skulle ha ro att ta tag i Blonde av Joyce Carol Oates. Boken är på 862 sidor och det är det som avskräcker mig. Jag tror inte på något sätt att boken är dålig men som sagt när skulle man ha tid och ro att läsa den. Jag får kanske spara den tills jag blir pensionär om sådär 30 år :)

21 kommentarer:

  1. Strindberg hör väl inte direkt till mina favoriter heller :)

    SvaraRadera
  2. Jag har också svårt för Strindberg, var tvungen att läsa något av honom under gymnasiet och det var nog för mig.

    SvaraRadera
  3. August Strindberg kommer aldrig bli läst av mig. Aldrig. När jag har läst utdrag ur Röda rummet och en del noveller har jag snudd på somnat.

    SvaraRadera
  4. Jag läste Röda rummet när jag läste litteraturvetenskap för ett antal år sedan. Efter det har jag inte varit speciellt sugen på att läsa något mer av honom. Men i år är det ju 100-års jubileum så jag tänkte att jag får prova Hemsöborna också. Visst den är ju bättre än Röda rummet men nej, Strindberg är inget för mig.

    SvaraRadera
  5. Blonde skulle jag vilja läsa, men jag orkar liksom inte med så tjocka böcker. Strindberg bör verkligen inte överkonsumeras och Röda Rummet bör i alla lägen undvikas.

    SvaraRadera
  6. Jag kanske läser mer Strindberg, får se, i första hand hans dramatik. Röda rummet tycker jag är en smula överreklamerad. Pollock har jag aldrig hört talas om.

    SvaraRadera
  7. Ja, jag är också förvånad att Oksa Pollock nummer två finns överallt. Ettan fick ju väldigt mycket dålig kritik. Inget jag skulle vilja läsa, trots att jag är fantasy-älskare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också fantasy men Oksa går bort. Hur de kan jämföra den med Harry Potter fattar jag inte.

      Radera
  8. Jag gillar Fröken Julie av Strindberg annars är han inget för mig. Jag är dock lite nyfiken på Oksa Pollock-serien, trots alla dåliga recensioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm kanske att jag läst Fröken Julie, kommer faktiskt inte ihåg.

      Det finns givetvis de som gillar Oksa Pollock, men jag förstår inte varför. Jag gillar ju fantasy så det är ju inte det de handlar om.

      Radera
  9. Jag försökte läsa Blonde en gång, men jag tog mig inte ens 100 sidor innan jag gav upp den. Bra val. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blonde har stått i min hylla i många år och antagligen får den stå där oläst ett antal år till.

      Radera
  10. Tycker att Strindbergs böcker är superbra. Dina andra två vet jag faktiskt inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var kanske lite hård mot Strindberg. Jag kanske skulle kunna tänka mig att läsa någon av hans dramer.

      Radera
  11. Åh jag har blondie hemma i pocket. Vill verkligen läsa den men.. de går inte! Bahh så himlans liten text och så attans många bokstäver. Kanske kan man läsa den i inbunden. funderar på det.

    SvaraRadera
  12. Ett par av Strindbergs dramer har jag läst, och gillat. Röda rummet tänker jag ge en chans framöver, men får väl erkänna att jag inte har allt för höga förväntningar.

    Blonde var verkligen värd all tid och möda. Oates har gjort ett fantastiskt jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror ju att Blonde verkligen är läsvärd men att ta tag i den känns väldigt svårt.

      Radera
  13. Tjocka böcker är svåra att finna lockande, det är tungt att läsa och de tar mycket plats i väskorna, om man nu vill ta med dem. Så jag förstår dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag släpar inte runt så mycket på mina böcker då jag mest läser hemma. Det som avskräcker mig är alla den tid som jag i så fall måste lägga på en och samma bok.

      Vad ska jag skriva om på bloggen då?

      Radera
  14. Någonstans gnager känslan av att jag borde läsa Strindberg, men det tar verkligen emot. Tror inte det kommer bli av på väldigt länge.

    SvaraRadera
  15. I något skede känner jag att jag borde prova att läsa Strindberg, men jag orkar absolut inte läsa något av honom nu när han dyker upp i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Jag har alltså inte läst något alls av honom.

    SvaraRadera