söndag 19 augusti 2012

Heddas bok av Lin Hallberg

Heddas bok är en ny bok av den populära författaren Lin Hallberg. Hallberg är kanske mest känd för sina böcker om hästen Sigge som läses väldigt mycket.

Heddas bok handlar om Hedda som precis slutat ettan. Nu ska hon spendera sommaren hos sin mormor som är veterinär. Hedda ska hjälpa mormor med djuren och det tycker Hedda ska bli hur kul som helst. 

Layouten i boken är himla fin. Maria Sandberg är den som gjort illustrationerna. Boken innehåller många illustrationer och många uppslag har en ram med tex blommor. Det är väldigt fint tycker jag. Boken som är klassad för lågstadiet innehåller rätt mycket text men för en van läsare i årskurs tre är det säkert inga problem. 

Jag gillar omslaget som är som en skrivbok som man brukar ha i skolan. Jag tror verkligen att Heddas bok kommer tilltala många. Jag blev dock lite förvånad för den handlade inte alls om det som jag först trodde. Boken handlar till stor del om döden. Alla dör vi någon gång både djur och människor och det är det Hedda får tampas med i boken. Heddas mormor är inte alls lika pigg som hon varit tidigare och Hedda får hjälpa henne alltmer med djuren. Hedda förstår att allt inte riktigt är som det ska med mormor och mormor berättar att hon inte har så himla långt kvar.

Boken passar säkert också som högläsningsbok kanske speciellt om man ska prata om döden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar