lördag 11 augusti 2012

Riktigt bra ungdomsbok

Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian är en bok som jag känt att jag måste läsa. Som skolbibliotekarie behöver man oftast känna till en hel del böcker som handlar om andra världskriget på ett eller annat sätt. Godnatt Mister Tom brukar de läsa i sexan på skolan där jag jobbar så såhär några dagar innan det är dags att börja jobba igen tog jag äntligen tag i den. Det ångrar jag verkligen inte.

Godnatt Mister Tom handlar om en pojke som heter William. William evakueras från London då andra världskriget håller på att bryta ut. William hamnar hos Mister Tom som bor på den engelska landsbygden. Tom tror knappt sina ögon när han ser den magra pojken som är full av blåmärken och sår. William är till en början rädd för den stora mannen men så förstår han att Tom inte kommer göra honom illa.

Kriget bryter ut men på landsbygden märker man till en början inte så mycket av det. Men ju längre tiden går ju mer påtagligt blir det när det kommer meddelanden om att närstående har dött i striderna. För William är det dock den bästa tiden i hans liv. Han har aldrig haft det så bra som hos Tom. Så kommer det ett brev och där står det att William måste åka hem till sin mamma som blivit sjuk. William vill inte åka men gör det i alla fall. Han vet inte om han någonsin kommer se Mister Tom igen och det är med stor sorg som han beger sig till London och sin så kallade mamma.

Godnatt Mister Tom är verkligen en bra bok och jag undrar varför det inte blivit av att jag läst den tidigare. Boken fångar mig från första sidan och det tar inte många sidor förrän jag nästan gråter. Det finns dock ett parti i boken då jag tycker att det är lite segt men så sker det något som förändrar allt och jag är fast igen. Jag läser nästa hundra i ett sträck innan jag släcker lampan.

Boken skildrar ju hur det är i England under andra världskriget det är dock inte någon ingående skildring och jag tror inte att jag kommer ha med boken då jag tipsar om böcker som handlar om andra världskriget.

Jag är i alla fall väldigt glad att jag äntligen läst den för den är riktigt bra.

Boken har även filmats 1998. Jag kanske ska se den också.

5 kommentarer:

  1. Godnatt Mister Tom är en bok som jag har velat läsa länge men inte tagit tag i det. Nu efter ditt inlägg så blev jag väldigt taggad. Ska försöka låna den från bibblan vid nästa låntillfälle!

    SvaraRadera
  2. Den är verkligen bra. Inte visste jag att det också hade gjorts film på boken. Den måste jag se. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen har ju ett antal år på nacken fast det har ju i och för sig boken också.

      Radera