lördag 5 oktober 2013

Håller fortfarande

Prästmordet! av Lena Lilleste är den nionde boken om Tommy och Flisen. Jag har även läst den första boken, Inbrott i skolan. Jag tycker det funkar att läsa dem fristående men allra bäst blir det nog i alla fall om man läser dem i ordning.

Tommys mamma ska gifta sig. Tommy är inte så glad över det. Han är rädd att hans mamma nu ska strunta i honom och skaffa fler barn. Som tur är är Flisen och hans familj bjudna på bröllopet. Man märker dock att Tommy börjar tröttna lite på Flisen. Tommy blir lite irriterad på Flisen och när han vill ut och röka mitt i natten och vill att Tommy ska följa med bara suckar Tommy. Han vet dock att ska han få någon sömn i natt är det lika bra att följa med och få det överstökat.

Under bröllopsnatten försvinner en guldstaty från slottet. Tommy och Flisen har sina misstankar men de vill skaffa bevis innan de säger något. Innan de hinner avslöja något ramlar de dock över ett ännu värre brott.

När det finns så många som nio böcker i en serie brukar intresset minska. Tommy och Flisen är dock rätt populära än. Böckerna vänder sig ju främst till mellanstadiet men jag har killar i årskurs åtta som fortfarande läser dem och det visar ju att de gillar Tommy och Flisen. Böckerna handlar ju om ett mysterium men böckerna handlar även om andra saker. Som i Prästmordet! där Flisens föräldrar bråkar hela tiden så inte Flisen inte vill vara hemma.

Jag rekommenderar ofta böckerna om Tommy och Flisen, spännande böcker som inte ganska lätta att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar