söndag 17 juli 2011

Filmtips - Irene Huss Den som vakar i mörkret

Att vi gillar att se filmer med mord är knappast någon hemlighet. Irene Huss är en karaktär som jag gillar. Det har nu kommit en sjunde film om henne och hennes kollegor i Göteborg, Den som vakar i mörkret. Jag har sett alla de tidigare filmerna men jag har dock aldrig läst någon av böckerna som filmerna baseras på. Helene Tursten har skrivit nio böcker om Irene Huss. Någon som läst dem?

Den som vakar i mörkret handlar om kvinnor som blir förföljda av en man som vill bli deras vän. När kvinnorna förstår att något är galet är det ofta för sent och de blir mördade. Några scouter hittar en av kvinnorna nergrävd på en äng. Det visar sig dock att det är inte den ende som ligger begravd där utan det är början på en kyrkogård.

Jag gillar filmerna om Irene Huss. Något som alltid stör mig dock är att hon alltid gör så korkade saker som gör att hon nästan alltid håller på att bli dödad själv. Om man vet var en mördare befinner sig är det så smart att åka dit själv? Som i denna filmen blir hon förföljd när hon befinner sig på motorvägen och då kör hon av på en skogsstig som slutar i ingenting. Hade det inte varit smartare att stanna på vägen. Visst det hade kanske inte blivit lika spännande men man blir rätt trött när hon alltid gör sånna här korkade saker. Det skulle vara intressant och veta om hon även gör så i böckerna eller om det bara är i filmerna.

I augusti kommer den åttonde filmen, Det lömska nätet och den kommer jag definitivt att se. Hoppas Irene Huss har skärpt till sig till dess :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar