fredag 8 juli 2011

Elsas värld av Sofi Fahrman

Elsas värld är andra boken om Elsa Gustavsson. Elsas karriär har börjat ta fart och hon har spenderat sommaren på Rivieran med Hugo. Elsa har äntligen fått det liv hon vill ha.

När Elsa kommer tillbaks från semestern är det dags att börja jobba för Bladet. De vill att hennes blogg ska bli bredare och inte bara fokusera på mode och därför ska den döpas om till Elsas värld. Elsa är tveksam men känner sig pressad att gå med på deras förslag. Jobbet blir dock inte lika roligt som Elsa tänkt sig. Hon blir ständigt motarbetad av sin medarbetare Mikaela von Platzer. På hemmafronten är det inte heller så bra då Elsa och Hugo har ett riktigt gräl och Hugo kallar Elsa för "golddigger".

När jag läst halva boken så sitter jag bara och väntar på att det ska hända. Jag får dock vänta enda till slutet innan det blir "happy ending". Det känns väldigt förutsägbart att det ska sluta så här men jag vill ha en "happy ending" så för min del gör det inte så mycket. Det verkar dock inte som lyckan vara så länge. Vi får väl se vad som händer i nästa bok.

Jag har sett de som kritiserat boken för dess språk. En sån här bok läser jag för avkoppling. För att läsa om en värld i sus och dus inte för dess fina språk. Ibland känner jag för att läsa om något som är långt ifrån ens eget vardagsliv och då tycker jag den här boken passar bra. Jag har inte en susning om märkena som det skrivs om och inte heller alla kändisar. Det gör mig dock inte så mycket. Ibland kan det dock bli lite för mycket av det hela men jag kan bortse ifrån det.

Jag tror faktiskt att jag kommer läsa även den tredje boken, kanske.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar